POLSKI DOKUMENT NA MIĘDZYNARODOWYCH FESTIWALACH – PODSUMOWANIE 2020 ROKU

Minionego roku na pewno długo nie zapomnimy. W związku z pandemią niemalże wszystkie planowane festiwale musiały zmienić swoją formułę albo chociaż przesunąć datę wydarzenia. Szczęśliwie nie wszystko zostało wstrzymane i nasze dokumenty miały okazję pojawić się na licznych międzynarodowych festiwalach odbywających się hybrydowo bądź online. Warto pamiętać, że poza wieloma pokazami odbywały się również różnego rodzaju spotkania branżowe, targi i przeglądy. Wszystkie najistotniejsze wydarzenia ubiegłego roku znajdziecie w naszym podsumowaniu. Zachęcamy do lektury!

Pandemia dosyć mocno pokrzyżowała plany organizatorów festiwali. Sporo wydarzeń się nie odbyło, co widać również po ilości pokazów naszych filmów. Polskie dokumenty można było zobaczyć około 250 razy na 150 międzynarodowych festiwalach. Do konkursów zaproszono nasze filmy około 230 razy, dzięki temu polskie dokumenty zdobyły prawie 50 nagród i wyróżnień. 

Tegorocznym ulubieńcem festiwalowych selekcjonerów została „Harda” Marcina Polara. Ten krótki dokument z 2019 roku wciąż cieszy się ogromnym powodzeniem, w zeszłym roku pokazywano go na międzynarodowych imprezach filmowych ponad 20 razy. Tuż za filmem Polara znalazły się „Siostry” Michała Hytrosia oraz „Wiatr. Thriller dokumentalny” Michała Bielawskiego. Oba dokumenty otrzymały 20 zaproszeń. Całkiem nieźle radziły sobie krótkie produkcje „The Vibrant Village” Weroniki Jurkiewicz oraz We Have One Heart” Katarzyny Warzechy. 

Do najczęściej nagradzanych dokumentów należały „Wiatr. Thriller dokumentalny” Michała Bielawskiego, „Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske oraz „Harda” Marcina Polara. Po trzy statuetki z międzynarodowych festiwali przywiozły  „Krzyżoki” Anny Gawlity, „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego, „We Have One Heart” Katarzyna Warzecha, „Przypadek Johanny Langefeld” autorstwa Władysława Jurkowa i Geburg Rohde-Dahl.

Mimo pandemii, która wywołała niemało zamieszania również w świecie filmu, nasze dokumenty dotarły do widzów najważniejszych festiwali. Nie zabrakło ich chociażby na FIPADOC, Slamdance, Trieste Film Festival, MiradasDoc, Visions Du Reel, DocsMX, Hot Docs Ji.Hlava czy IDFA, a to tylko niektóre filmowe imprezy na których prezentowane były polskie dokumenty.

Początek roku nie zapowiadał nadchodzących zmian i obostrzeń, które w znaczący sposób wpłynęły również na całą branżę filmowo-festiwalową. W styczniu polskie dokumenty można było zobaczyć w programach wielu międzynarodowych wydarzeń, co przekuło się w nagrody dla „Wnętrza lwa” Karola Lindholma na Vilnius International Short Film Festival oraz „Tamy” Natalii Koniarz uhonorowanej na festiwalu FIPADOC.

Jednym z ważniejszych wydarzeń na przełomie stycznia i lutego był festiwal w Clermont-Ferrand, gdzie odbył się Focus na Polskę, w programie można było znaleźć kilka krótkometrażowych dokumentów (więcej na ten temat można było przeczytać tutaj). W tym czasie poznaliśmy również nazwiska osób, które zakwalifikowały się do programu Berlinale Talents. Wśród nich znalazła się również polska producentka filmów dokumentalnych, Małgorzata Wabińska. A na festiwalu Slamdance, gdzie pokazywano m.in. „Wiatr. Thriller dokumentalny”  Michała Bielawskiego oraz „Wnętrze lwa” Karola Lindholma, w sekcji eksperymentalnej zatriumfował krótki dokument „Shooting stars” Magdy Jaroszewicz.

Luty okazał się całkiem udany dla naszych dokumentalistów. W tym miesiącu nagrody trafiły jeszcze do Emilii Śniegoskiej, której film „19:91” wygrał sekcję Short Competition of Young Filmmakers na BIDF - Budapest International Documentary Festival oraz „Synka” Pawła Chorzępy. Jego film otrzymał wyróżnienie dla najlepszego debiutanckiego obrazu na hiszpańskim festiwalu MiradasDoc.

Początek marca przebiegał dość spokojnie. Dokument Marcina Polara otrzymał nagrodę za dźwięk na brytyjskim Short Sounds Film Festival, z kolei najlepsze zdjęcia zdaniem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych miał „Dziwor” Pawła Dyllusa. Niestety, pandemiczna rzeczywistość pokrzyżowała plany niemalże każdemu z festiwali. Na szczęście udało się zaprezentować widzom i jurorom niektóre z filmów. Na początku kwietnia aż dwie nagrody otrzymały „Krzyżoki”. Krótkometrażowy dokument Anny Gawlity dostrzeżono na Bucharest ShortCut Cinefest oraz Festival International du Film d’Aubagne - Music & Cinema. Kolejną statuetkę otrzymał Michał Hytroś. Jego „Siostry” zostały uznane najlepszym dokumentem na Story? - International Student Documentary Festival.

Ważnym wydarzeniem było zaproszenie dwóch polskich dokumentów do międzynarodowego konkursu festiwalu Visions du Réel. Widzowie szwajcarskiego wydarzenia mieli okazję zobaczyć „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego oraz animowany dokument „We Have One Heart” Katarzyny Warzechy. Ten pierwszy tytuł wyjechał z wirtualnego festiwalu z Jury Prize Clinique de Genolier. Bardzo dobrze na festiwalach radzi sobie dokument Władysława Jurkowa i Gerburg Rohde-Dahl. „Przypadek Johanny Langefeld” otrzymał w maju Grand Jury Prize oraz Special Achievement Award za reżyserię na Red Rock Film Festival w USA. Nie tylko klasyczne dokumenty są nagradzane, także te VR całkiem nieźle sobie radzą na świecie, czego dowodem jest projekt „Szepty” autorstwa Jacka Nagłowskiego i Patryka Jordanowicza. Produkcja otrzymała nagrodą Open Frame Award na goEast Film Festival.

Pierwsze wakacyjne tygodnie można określić mianem testu dla branży. Wydarzenia odbywały się online lub hybrydowo. W czerwcu poznaliśmy laureatów 60. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego, który jako pierwszy w Polsce przeniósł się całkowicie do sieci. To właśnie z Krakowa najnowszy film Macieja Cuske przywiózł najwięcej statuetek. “Wieloryb z Lorino” otrzymał aż trzy nagrody. Srebrny Róg dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych, Nagrodę Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż dla Katarzyny Orzechowskiej oraz Nagrodę dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowaną przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych dla Mikołaja Pokromskiego i Aldony Pokromskiej.

W lipcu sytuacja powoli zaczęła się stabilizować. Większość festiwali zadeklarowała się co do formy, w jakiej odbędzie się ich wydarzenie. Niektóre z nich zdecydowały się na pokazy w kinach z publicznością. W wakacje odbył się m.in. Salem Film Fest, na którym nagroda za montaż powędrowała do dokumentu Michała Bielawskiego, Doc Edge International Documentary Film Festival w Nowej Zelandii, gdzie doceniono „Jutro czeka nas długi dzień” Pawła Wysoczańskiego, Moscow International Documentary Film Festival DOKer z nagrodami dla reżyserek „Lekcji miłości” czy Apulia Film Fest na którym uhonorowano „Siostry” Michała Hytrosia.

W sierpniu poznaliśmy listę producentów, którzy zostali zaproszeni do kolejnej edycji prestiżowego programu Emerging Producers. Wsród 17 nazwisk znalazła się również polska producentka Agnieszka Skalska.

Na początku września agencja KFF Sales&Promotion została partnerem jednej z sekcji w niezwykle bogatym programie Festiwalu Kinopolska. W programie krótkich metraży można było znaleźć m.in. „Hardą” Marcina Polara. Dobra passa filmu Michałą Bielawskiego trwała, w tym miesiącu „Wiatr. Thriller dokumentalny” podbił serca publiczności amerykańskiego Mammoth Lakes Film Festival oraz to jurorów na Trento Film Festival. Kolejne nagrody otrzymał „Przypadek Johanny Langefeld”. Historyczny dokument Władysława Jurkowa i Geburg Rohde-Dahl otrzymał pierwszą z nagród na rumuńskim Rasnov Histories and Film Festival, a później doceniła go publiczność podczas odbywającego się w Chorwacji History Film Festival. Podczas odbywającego się właśnie we wrześniu One SHot International Short Film Fessival specjalnym wyróżnieniem uhonorowano „Krzyżoki” Anny Gawlity, a na Bellaria Film Festival doceniono „O zwierzętach i ludziach” Łukasza Czajki.

Mimo pandemii październik pozostał najbardziej intensywnym miesiącem dla dokumentalistów. To właśnie wtedy odbywają się najważniejsze festiwale, na których można było zobaczyć bardzo wiele polskich dokumentów, co przełożyło się na ilość otrzymanych nagród i wyróżnień. Ten miesiąc był absolutnie wyjątkowy dla Katarzyny Warzechy. Jej animowany dokument „We Have One Heart” ujął jurorów amerykańskiego Chicago International Film Festival, a także wygrał konkurs Fragmentos Internacionale festiwalu DocsMX. Film podbił też serca publiczności podczas festiwalu CinEast w Luksemburgu. W tym miesiącu odbyło się kilka imprez poświęconych tematyce okołogórskiej. „Ściana cieni” Elizy Kubarskiej zachwyciła jurorów norweskiego Bergen International Film Festival. Produkcja zwyciężyła w sekcji konkursowej Documentaire Extraordinaire. „Dreamland” Stanisława Berbeki został doceniony podczas kolejnej edycji słowackiego International Festival of the Mountain Films. Z kolei „Harda” Marcina Polara okazała się najlepszym krótkim dokumentem na estońskim Pärnu Film Festival.

Producenci nowego filmu Mohammeda Almughanniego otrzymali nagrodę Silver Eye podczas festiwalu w Jihlavie. Za produkcję „Son of the Streets” odpowiada Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi. W podobnym czasie doceniono „Mój kraj taki piękny” Grzegorza Paprzyckiego, który zwyciężył konkurs międzynarodowy brazylijskiego É Tudo Verdade / It's All True„Grubą Kaśkę” Julii Pełki z nagrodą na amerykańskim Annual Imagine Science Film Festival oraz „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego. Dokument został doceniony przez jury argentyńskiego festiwalu FIDBA. Również w październiku Maciej Cuske został uhonorowany nagrodą D20 Filmmaker of the Year podczas tegorocznej edycji West Lake International Documentary Festival w Chinach. Podczas Aegean Docs International Documentary Film Festival tytuł najlepszego krótkiego europejskiego dokumentu powędrował do „Arabskiego sekretu” Julii Groszek, podobną nagrodę otrzymała „Superjednostka” Teresy Czepiec na Cuzco Underground Cinema Festival. Dokument z młodymi bohaterami, jakim są „Nieletni inżynierowie” Hanny Polak i Aleksandry Skowron został uznany najlepszym dokumentem na amerykańskim Delco Film Festival.

Nadejście listopada nie powstrzymało naszych dokumentów przed zdobywaniem kolejnych nagród. Film Michała Bielawskiego został uznany najlepszym dokumentem podczas amerykańskiego The Victoria TX Independent Film Festival. „Harda” Marcina Polara została uhonorowana nagrodą Spiegel Best Newcomer podczas holenderskiego Dutch Mountain Film Festival. „Ściana cieni” Elizy Kubarskiej otrzymała nagrodę Best Climbing Film na Banff Centre Mountain Film Festival. a „Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske otrzymał Nagrodę CD Digital dla najlepszego europejskiego filmu w trakcie włoskiego Festiwal dei Popoli. Ostatni dokument doceniono również za zdjęcia podczas ubiegłorocznej edycji festiwalu Camerimage„Synek” Pawła Chorzępy został uznany najlepszym debiutem na węgierskim Verzio International Human Rights Documentary Film Festival. „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego otrzymał nagrodę Specjalną Jury na Minsk International Film Festival 'Listapad'. Z kolei na najstarszym hiszpańskim festiwalu Alcine jedno z wyróżnień powędrowało do twórców „Family2”.

W grudniu wciąż sporo się działo. Marcin Polar został uznany najlepszym reżyserem, a „Być kobietą w górach” Elizy Kubarskiej najlepszym filmem górskim podczas festiwalu Bilbao Mendi Film. Drugi z filmów reżyserki – „Ściana cieni” – doceniono podczas Nordic Adventure Film Festival. W tym miesiącu film Pawła Dyllusa „Dziwor” został uznany najlepszą studencką produkcją podczas International Festival of Film Schools Kinoproba. To nie jedyny rosyjski festiwal na którym doceniono nasze filmy. Polskie produkcje i koprodukcje cieszyły się niebywałym powodzeniem podczas ubiegłorocznej edycji festiwalu Flahertiana. Film „Gorzka miłość Jerzego Śladkowskiego wyjechał stamtąd z główną nagrodą, a „Lekcja miłości” Małgorzaty Goliszewskiej i Kasi Matei ze srebrną statuetką. Jury zachwycił też dokument „Striptiz i wojna” Andrei Kutsily.

Odwoływany i przenoszony, by ostatecznie odbyć się w grudniu. Los słowackiego Febiofest trochę opisuje to co działo się z festiwalami w tym roku. Jego organizatorzy na pewno nie będą tej edycji wspominać z rozrzewnieniem, na szczęście inaczej będzie w przypadku Grzegorza Paprzyckiego, jego dokument został uhonorowany tam nagrodą międzynarodowego Jury.

Mimo niezwykle trudnej sytuacji w 2020 roku, oprócz gotowych filmów, świetnie radziły sobie także projekty dokumentalne, prezentowane i nagradzane na międzynarodowych wydarzeniach branżowych: pitchingach, forach i spotkaniach koprodukcyjnych. Ze względu na pandemię większość wydarzeń począwszy od połowy marca odbyło się w internecie, lecz formuła online wystarczająco dobrze zastąpiła prezentacje i spotkania na żywo. Producent Łukasz Długołęcki (NUR) reprezentował Polskę w programie Emerging Producers, a Małgorzata Wabińska, producentka i właścicielka Entertain Pictures, wzięła udział w kolejnej edycji Talent Campus podczas Berlinale. Projekt przez nią produkowany  - „Love Land” w reżyserii Victorii Marinov - wziął udział w bułgarskich Sofia Meetings. W programie Documentary Campus Masterschool wziął udział Krzysztof Dzięciołowski, który pracuje nad projektem ”The Ulitmate Joker” (prod. Vision House), w programie Eurodoc Eri Mizutani i Anna Fam (Polished Productions) - rozwijające projekt „Bogini Fuji”, w Ex Oriente „I Want It All” w reżyserii Katarzyny Wiśniowskiej (prod. Haka Films) , a na DOK Incubator zaproszony został „Lombard” w reżyserii Łukasza Kowalskiego (prod. 4.30 Studio). Podczas prestiżowego CPH:Forum w Kopenhadze zaprezentowany został „The Hamlet Syndrome”  - projekt autorstwa Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, a na Hot Docs Forum - „Nurt” w reżyserii Rafała Skalskiego (prod. Koi Studio). Duża delegacja polskich producentów wzięła udział w East Doc Platform – spotkaniach koprodukcyjnych i pitchingach projektów dokumentalnych organizowanych przez Institute of Documentary Film w Pradze. Zaprezentowano cztery projekty z Polski: „Black Spot Karabash" w reż. Olgi Delane (polsko-niemiecka koprodukcja) i „Kiosk” Daniela Stopy (prod. Staron-Film) w East Doc Forum oraz „Kandydaci śmierci”, reż. Maciej Cuske, (prod. Fundacja Bydgoska Kronika Filmowa) i „Lombard” reż. Łukasz Kowalski (prod. 4.30 Studio) w East Doc Market. 

W spotkaniach z ekspertami w ramach Docs Barcelona Industry wziął udział projekt „Gypsy Gadji” Dasy Raimanovej (prod. Story Vehicle), w sekcji New Horizons Goes to Cannes - „Wika!” Agnieszki Zwiefki (prod. My Way Studio), a w Docs in Progress Karlovy Vary Eastern Promises - „Lombard” oraz „Do ślubu” Daniela Stopy (prod. Staron Film). W pitchingach podczas Batlic Sea Docs w Rydze zaprezentowano 3 polskie projekty: „Gdy powieje Harmattan” w reżyserii Edyty Wróblewskiej i „Nina idzie za mąż” Andrzeja Szypulskiego (oba w produkcji Pinot Films) oraz „Waitersgate” Konrada Szołajskiego (prod. ZK Studio), w Doku Talents From the East w Sarajewie projekt „Wielomiłość” Joanny Ratajczak (prod. Silver Frame). W spotkaniach producenckich DOK Copro Market w Lipsku udział wzięły „Gypsy Gadji” i „I Want It All”, a w DOK Preview „Lombard”. Projekt „Lili” Sylwii Rosak pokazany został na prestiżowym IDFA Forum. 

W ramach prowadzonego przez Krakowską Fundację Filmową projektu POLISH DOCS PRO, którego celem jest promocja polskiej branży dokumentalnej na międzynarodowych wydarzeniach filmowych, odbyło się w 2020 kilka wydarzeń. Jenym z nich było polskie stoisko na wirtualnych tym razem Międzynarodowych Targach Filmu Dokumentalnego Sunny Side of the Doc we Francji, na którym swoje projekty i filmy będą prezentowali i promowali producenci i dystrybutorzy filmowi - przedstawiciele: Silver Frame, Vision House, Furia Film, Story Vehicle, My Way Studio , Kijora Film, Mediolia, Telemark, KFF Sales&Promotion,  Pinot Films, Haka Films, Filmicon, Staron Film, The Raban Foundation, AMP Polska, Lava Films, Eureka Studio, ZK Studio, Unisolo Studio, Polished Productions, Strikt Film, Kalejdoskop Film. Dodatkowo do sekcji Rough Cut zakwalifikowany został projekt „The Big Chief” Tomasza Wolskiego (prod. Anna Gawlita - Kijora Film). We współpracy z Doc Lab Poland i KFF Industry w ramach Polish Docs Pro zorganizowane zostały polskie delegacje producentów i prezentacje polskich projektów na East Doc Platform w Pradze, podczas Ji.hlava Industry, DOK Industry w Lipsku i IDFA Industry w Amsterdamie. Na DOK Industry zaprezentowano projekty: „@miriamfrompoland, reż. Piotr Szczepański (prod. Anagram Film), „Debiut” reż. Aleksandra Maciejczyk (prod. Lava Films), „Kilka dobrych dni”  reż. Tadeusz Chudy, Bartosz Łuniewski  (prod. Story Vehicle), „Wielki szef”, reż. Tomasz Wolski, prod. Kijora Film i  „Nina idzie za mąż”, reż. Andrzej Szypulski (prod. Pinot Films). Na Ji.hlava Industry zaprezentowane były: „Czyżyk" reż. Zofia Kowalewska (prod. Silver Frame), „Być jak Beniowski” reż. Katarzyna Trzaska, Marek Kucharski (prod. Vision House), „Moja Ozerna" reż. Karina Będkowska (prod. Braidmade Films), „Dom z piasku” reż. Paweł Wyszomirski, prod. Pinot Films I „Kumotry” reż. Emilia Śniegoska (prod. Vision House). “Ucieczka na Srebrny Glob”, reż. Kuba Mikurda, prod. Daria Maślona (Silver Frame). W ramach showcase podczas IDFA Industry obejrzeć można było prezentacje: „Ucieczka na Srebrny Glob” reż. Kuba Mikurda, “Bogini Fuji”, reż.  Eri Mizutani (prod. Polished Productions), „Jestem jednym z nich” reż. Nadim Suleiman, prod. (Palmyra Films)i „Do ślubu”, reż. Daniel Stopa (prod. Staron Film).

Tradycyjnie KFF przygotowała polskie programy filmowe Polish Docs na targach dokumentalnych Doc Shop, festiwalu Hot Docs w Kanadzie, Docs for Sale podczas IDFA w Holandii, Doc Market podczas Thessaloniki Documentary Festival w Grecji, Doc Outlook podczas Visions du Reel w Szwajcarii, East Silver w Czechach, MediMed w Hiszpanii czy DOK Market podczas DOK Leipzig w Niemczech.

Wydarzenia organizowane lub współorganizowane przez KFF odbyły dzięki wsparciu: Polskiego Instytut Sztuki Filmowej, a także partnerów zagranicznych – IDFA, Hot Docs, DOK Leipzig, Clermont-Ferrand ISFF, Sundance Institute, Institute of Documentary Films, Thessaloniki IDFF, Visions du Reel, CPH:DOX, i Sunny Side of the Doc.

 

LISTA NAGRÓD DLA POLSKICH FILMÓW DOKUMENTALNYCH W 2020 ROKU*

19.91, reż. Emilia Śniegoska

Budapest International Documentary Festival, Węgry - Winner of Short Competition of Young Filmmakers

Arabski sekret, reż. Julia Groszek

8th AegeanDocs International Film Festival, Grecja - Best European Film Award

Być kobietą w górach, reż. Eliza Kubarska

13th BBK MENDI FILM Bilbao-Bizkaia Festival, Hiszpania- Best Mountain Film

Dreamland, reż. Stanisław Berberka

International Festival of the Mountain Films, Słowacja - Best Mountaineering Film

Dziwor, reż. Paweł Dyllus

XVII International Festival-Workshop of Film Schools Kinoproba, Rosja - Best Student Documentary

Family2, reż. Yifan Sun

Alcine, Festival de Cine de Alcalá de Henares, Hiszpania - Special Mention

Film dokumentalny, rez. Katarzyna Warzecha, Piotr Pawlus

Carpathian Mountain International Film Festival, Ukraina - Special Mention

Gruba Kaśka, reż. Julia Pełka

Imagine Science FF, USA - In Vivo Award

Harda, reż. Marcin Polar

Short Sounds Film Festival, Wielka Brytania - Best Sound Editing

Parnu FF, Estonia - Best Short Documentary

9th Dutch Mountain Film Festival, Holandia - Spiegel Best Newcomer

13th BBK MENDI FILM Bilbao-Bizkaia Festival, Hiszpania- Best Director Award

Jutro czeka nas długi dzień, reż. Paweł Wysoczański

Doc Edge International Documentary Film Festival, Nowa Zelandia - Special Mention

Koniec sezonu, reż. Stanisław Cuske

Moscow International Documentary Film Festival DOKer, Rosja - Special Mention

Krzyżoki, reż. Anna Gawlita

Bucharest Shortcut Cinefest, Rumunia - Special Mention

Festival International du Film d’Aubagne - Music & Cinema, Francja - Short Film Corner Award

"One Shot" International Short Film Festival, Armenia - Special Mention

Lekcja miłości, reż. Małgorzata Goliszewska, Kasia Mateja

Moscow International Documentary Film Festival DOKer, Rosja - Best Director

Mój kraj taki piękny, reż. Grzegorz Paprzycki

It's All True IFF, Brazylia - Best Documentary in the Intrnational Competition Short Films

IFF Febiofest Bratislava 2020, Słowacja - International Jury Award

Nieletni inżynierowie, reż. Hanna Polak, Aleksandra Skowron

Delco Film Festival, USA – Best Documentary Film

O zwierzetach i ludziach, rez. Łukasz Czajka

Bellaria Film Festival, Włochy - Bei Doc Award

Przypadek Johanny Langefeld, reż. Władysław Jurkow, Geburg Rohde-Dahl

Saratov Sufferings International Film Festival of Documentary Drama, 2020, Rosja -Main Award Saratov Open City

The Rasnov Histories and Film Festival, Rumunia, - Special Mention

History Film Festival, Rijeka, Chorwacja -  Audience Award

Siostry, reż. Michał Hytroś

Story? - International Student Documentary Film Festival, Cork, Irlandia, Irlandia - Best Documentary of the Festival

Apulia Film Fest, Włochy - Best Documentary

Shooting stars. reż.Magda Jaroszewicz

Slamdance Film Festival, USA - Experimental Shorts Grand Jury Prize

Striptiz i wojna, reż. Andrei Kutsila

Flahertiana, RosjaJury Award

Superjednostka, reż. Teresa Czepiec

Cuzco Underground Cinema Festival, Peru - Best Short Documentary

Synek, reż. Paweł Chorzępa

MiradasDoc, Teneryfa, Hiszpania - Best First Feature

17 th Verzio International Human Rights Documentary Film Festival, Węgry - Student/Debut Film Award

Ściana cieni, reż. Eliza Kubarska

Bergen International Film Festival, Norwegia – Grand Prix

Nordic Adventure Film Festival – Best Film

Tama, reż. Natalia Koniarz

FIPA DOC International Documentary Festival, Francja - The TËNK Award

We Have One Heart, reż. Katarzyna Warzecha

13th Central and Eastern European Film Festival CinEast, Luksemburg -Audience Award for the Best Short Documentary Film

15th DocsMX International Documentary Film Festival of Mexico City, Meksyk - Best Short Documentary in Fragmentos Internacionale

56th Chicago International Film Festival, USA - Gold Hugo Prize

Wiatr. Thriller dokumentalny, reż. Michał Bielawski

Salem Film Fest 2020, USA - The Best Editing Award

XXIII Cervino Cinemountain, Włochy -  Best Foreign Feature Film

68th Trento Film Festival, Włochy - The Italian Alpine Club Prize - Golden Gentian

Mammoth Lakes Film Festival, USA  Audience Award

Victoria TX Indie Film Fest, USA - Best Documentary

Flahertiana, Rosja - Silver Nanook 

Wieloryb z Lorino, reż. Maciej Cuske

14th Batumi International Art-House Film Festival  The Best Doc Film Award

4th West Lake International Documentary Festival, Chiny - D20 Filmmaker of the Year

Krakow Film Festival, Polska - Silver Horn

EnergaCAMERIMAGE International Film Festival, Polska - Golden Frog for best documentary feature

61st Festival Dei Popoli - International Festival of Documentary Film, Włochy - CG Digital Distribution on Demand Award

Wnętrze lwa, reż. Karol Lindholm

Vilnius International Short Film Festival, Litwa - Best Documentary

Zwyczajny kraj, reż. Tomasz Wolski

Visions du Réel International Film Festival, Szwajcaria - Jury Prize Clinique de Genolier

FIDBA Buenos Aires International Documentary Film Festival, Argentyna - Special Mention

27th Minsk International Film Festival 'Listapad', Białoruś - Special Jury Award

*dane zgromadzone na podstawie informacji otrzymywanych od producentów, filmowców i festiwali przez Polish Docs. Jeśli wiecie Państwo o nagrodach zagranicznych dla polskich dokumentów, które nie znalazły się w tym zestawieniu, prosimy o nadsyłanie takich informacji do redakcji portalu: redakcja@polishdocs.pl