ZAKOŃCZYŁA SIĘ 5. EDYCJA PROGRAMU DOC LAB POLAND!

Jubileuszowa 5. edycja DOC LAB POLAND już za nami. W tym roku w programie uczestniczyło 25 projektów dokumentalnych. Ich reżyserzy i producenci wzięli udział w warsztatach z najlepszymi praktykami sztuki dokumentu oraz mieli okazję publicznie zaprezentować powstające filmy podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Najlepsze projekty otrzymały nagrody o łącznej wartości 90 tys. zł. Obecnie trwa nabór na DOC LAB POLAND 2020 – termin zgłoszeń upływa 15 stycznia.

Organizatorem DOC LAB POLAND - programu dla profesjonalnych dokumentalistów - jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a jego twórcami i dyrektorami - Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. Program koordynuje Monika Zarzycka. Głównym partnerem i współorganizatorem sesji krakowskiej jest Krakowski Festiwal Filmowy, podczas którego odbywają się pitchingi projektów oraz spotkania z reprezentantami branży filmowej. W tym roku odbyło się ok. 300 indywidualnych rozmów z potencjalnymi partnerami: koproducentami, przedstawicielami telewizji, funduszy filmowych, dystrybutorami, agentami sprzedaży i selekcjonerami festiwalowymi. Również w Krakowie odbył się po raz piąty Międzynarodowy Market Koprodukcyjny DOC LAB POLAND dla kolejnych 40 producentów z Polski oraz zagranicy, którzy odbyli ok. 400 indywidualnych spotkań. 

-Powołaliśmy do życia DOC LAB POLAND pięć lat temu, startując od zera. Mieliśmy pomysł i doświadczenie, mieliśmy kontakty w Polsce i za granicą, ale nie dysponowaliśmy żadnym kapitałem, poza kapitałem ludzkim. Rozwinęliśmy nasz program dzięki przyjaciołom, ludziom, którzy w nas uwierzyli oraz dzięki zaufaniu twórców i producentów, którzy zgłaszali do nas projekty. Efekty, które osiągnęliśmy w ciągu pięciu lat przerosły moje najśmielsze oczekiwania - mówi Adam Ślesicki, dyrektor programu.

- Dotychczasowe pięć edycji DOC LAB POLAND pokazało, że polscy dokumentaliści, zwłaszcza ci na początku swojej filmowej kariery, potrzebują programu takiego, jak nasz. Byłem w tym roku na festiwalu IDFA, na trzech premierach świetnych filmów, które uczestniczyły w DOC LAB POLAND i bardzo się cieszyłem, że mogliśmy im pomóc, że mogliśmy dołożyć małą cegiełkę do ich sukcesu. To naprawdę sprawiło mi niebywałą satysfakcję - dodaje.

W ciągu pięciu lat warsztaty na DOC LAB POLAND prowadzili uznani polscy dokumentaliści, wybitni twórcy i producenci sztuki filmowej: Lidia Duda, Bartek Konopka, Paweł Łoziński, Anna Wydra, Wojciech Staroń, Tomasz Wolski, Maria Zmarz-Koczanowicz, Mariusz Włodarski oraz zagraniczni eksperci – najważniejsze postacie światowej kinematografii dokumentalnej, np. szefowa DOK Leipzig – Leena Pasanen, dyrektor European Documentary Network Paul Pauwles, szefowa produkcji HBO Europe Hanka Kastelicova, producentka, tutorka EAVE Lise Lense Møller, szefowa DOK Industry Brigid O’Shea, szefowa Hot Docs Industry Elizabeth Radshaw, selekcjonerka festiwalowa Rada Šešić, szefowa Women Make Movies Debra Zimmerman oraz Daniel Saltzwedel, producent, doradca finansowy funduszu Medienboard Berlin-Brandenburg oraz agenci sprzedaży, specjaliści od promocji, strategii festiwalowych, realizowania trailerów itp.

- W roku 2019 na market koprodukcyjny spłynęła rekordowa ilość zgłoszeń z różnych krajów, z Polski, Europy Wschodniej, Środkowej i Zachodniej, ale także z Brazylii czy Syrii. Do uczestnictwa w spotkaniach zaprosiliśmy zarówno wartościowe projekty, jak i doświadczonych producentów, przedstawicieli funduszy filmowych takich jak Katapult Film, Women Make Movies, nadawców telewizyjnych jak Al Jazeera czy platform VOD jak Netflix. Staramy się, aby DLP Co-production market w Krakowie, z uwagi na swoją geograficzną centralną pozycję w Europie stał się pomostem między Wschodem a Zachodem - opowiada Katarzyna Ślesicka, szefowa marketu koprodukcyjnego.

W 2019 r. kuratorka DOC LAB POLAND Co-Production Market była Ana Brzezińska, a koordynatorką  Anna Zajączkowska.

Nagrody DOC LAB POLAND

Jak co roku nagrody DOC LAB POLAND 2019 zostały wręczone podczas uroczystej gali zamknięcia Krakowskiego Festiwalu Filmowego:

HBO Award – 10 tys. zł - otrzymał projekt „Lili” (reż. Sylwia Rosak, prod. Tomasz Morawski - HAKA Films), którego bohaterką jest ośmioletnia spragniona wiedzy o świecie podróżniczka, dzieląca swoje życie na tydzień z tatą i tydzień z mamą. 

Dwie Nagrody ColorOffOn – bony na postprodukcję obrazu o wartości 25 tys. zł każdy - trafiły do „I Want It All” (reż. Katarzyna Wiśniowska, prod. Tomasz Morawski - HAKA Films) i „Antybohatera” (reż. Michał Kawecki, prod. Maria Siniarska – Unlimited Film Operations). Bohaterką pierwszego z filmów jest Yara, dziesięciolatka z bokserskim tytułem mistrzowskim i koroną małej miss Belgii. Drugi film opowiada o nietypowym sportowcu, dla którego toksyczne relacje z rodziną są większą przeszkodą w zdobyciu olimpijskiego złota niż brak rąk i nóg.

Nagroda Uchostudio – bon na postprodukcję dźwięku o wartości 20 tys. zł trafiła do „Kiedy umilknie wiatr” (reż. Mateusz Gołębiewski, prod. Małgorzata Domin, Dominika Mandla, Kinga Mielnik - Domino Film) - opowieści o Januszu Sidle, znanym na świecie sportu, symbolu gry fair play, który będąc o krok od wygrania konkursu rzutu oszczepem w czasie Igrzysk Olimpijskich Melbourne 1956, w decydującym momencie postanowił pożyczyć oszczep swojemu najgroźniejszemu rywalowi i przegrał.

Wyróżnienia przyznały też: 

Festiwal DOK Leipzig – zaproszenie i pokrycie kosztów uczestnictwa w Co-Pro Meetings w Lipsku („Bliscy” reż. Marek Kozakiewicz, prod. Agnieszka Skalska, Koi Studio).

IDF Instytut Filmu Dokumentalnego w Pradze – zaproszenie na East Doc Platform („Lombard” reż. Łukasz Kowalski, prod. Anna Mazerant, Łukasz Kowalski, 4.30 Studio).

Dzięki trzem wyróżnieniom Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego, które pokryły koszty udziału w sekcjach branżowych IDFA Forum, DOK Leipzig oraz Sheffield Doc Fest, w wizytach studyjnych podczas tych festiwali uczestniczyły „Miss Polonii” (reż. Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, prod. Katarzyna Drapała WFDiF), „Bractwo” (reż. Hanna Maciąg) i „Moja wielka Biba” (reż. Judyta Fibiger, prod. Robert Rhodin, White Shark Studios).

Więcej o filmach DOC LAB POLAND 2019 - http://doclab.pl/pl_PL/projekty/2019-2/  

W Lipsku DOC LAB POLAND wraz z Krakowską Fundacją Filmową zorganizował uroczystą kolację na zakończenie DOK Co-Pro Market, a na międzynarodowym festiwalu IDFA spotkania z polskimi twórcami - GUESTS MEET GUESTS (wraz z Krakowską Fundacją Filmową i HBO Europe).

Na festiwalu IDFA w Amsterdamie swoje premiery miał aż trzy filmy z DOC LAB POLAND: „Lekcja miłości” Małgorzaty Goliszewskiej i Katarzyny Matei, „Synek” Pawła Chorzępy i „Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske – były to jedyne polskie filmy dokumentalne w konkursach IDFA w tym roku. Dzięki programowi wizyt studyjnych Polish Docs Pro, realizowanemu wspólnie z Krakowską Fundacją Filmową specjalne prezentacje podczas IDFA Forum, oprócz „Miss Polonii”, miały też projekty „Antybohater” i „Lombard”. Koprodukowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego film „Wika!” (reż. Agnieszka Zwiefka, prod. Katarzyna Ślesicka, My Way Studio) wziął udział całym programie Forum, pitchingu i spotkaniach z koproducentami. Dodatkowo, czworo absolwentów wcześniejszych edycji DOC LAB POLAND: Aleksandra Maciuszek, Clara Kleninger, Monika Kotecka i Stanisław Zaborowski, brało udział w warsztatach IDFAcademy. 

DOC LAB POLAND ma już 5 lat

W ciągu pięciu edycji przez program przeszło blisko 120 projektów – ponad 40 z nich już zostało ukończonych, wiele zdobywa nagrody na całym świecie. Nagrodzony na festiwalu w Wenecji, Mińsku, Krakowie i warszawskim Docs Against Gravity, „Książę i Dybuk”, Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego otrzymał w tym roku Orła dla najlepszego dokumentu. Wielokrotnie nagradzanym filmem jest „Miłość Bezwarunkowa” Rafała Łysaka - lista nagród na stronie FilmPolski.pl liczy kilkanaście pozycji, wśród nich Złoty Lajkonik z Krakowskiego Festiwalu Filmowego z 2018 r, nagroda z Mołodist w Kijowie i Off Cinema w Poznaniu. Równie imponującą listą  nagród i festiwali może poszczycić się „Over the Limit” Marty Prus. „In Touch” Pawła Ziemilskiego był nagradzany m.in. na festiwalu IDFA w Amsterdamie, islandzkim Patreksfjördur oraz w Salonikach i Łodzi. W tym roku nagrody otrzymały również m.in. „Diagnosis” Ewy Podgórskiej, „Cienie Imperium” Karola Starnawskiego, „Jazda obowiązkowa” Ewy Kochańskiej, „Dziś, jutro … wczoraj” Diany i Krzysztofa Kadłubowskich. W poprzednich – np. „Call Me Tony” Klaudiusza Chrostowskiego, „Wiatr. Thriller dokumentalny” Michała Bielawskiego, „Jazda obowiązkowa” Ewy Kochańskiej, czy „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka, który np. w 2017 roku zdobył w Krakowie Złotego Lajkonika i Nagrodę Jury Studenckiego.  

W każdej z pięciu edycji DOC LAB POLAND uczestniczyło ponad 20 projektów. Udział wzięli m.in. Marcin Sauter, Tomasz Śliwiński i Magda Hueckel, Piotr Stasik, Tomasz Wolski, Michał Szcześniak, Michał Bielawski, Maciej Cuske, Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski, Agnieszka Zwiefka, Aleksandra Maciuszek, Katarzyna Trzaska, Jacob Dammas, Anna Zamęcka, Konrad Szołajski, Eliza Kubarska oraz tacy producenci jak: Maciej Kubicki, Krzysztof Szpetmański, Anna Gawlita, Małgorzata Staroń, Monika Braid, Mikołaj Pokromski, Małgorzata Zacharko, Joanna Szymańska, Agnieszka Wasiak, Dawid Janicki, Aneta Zagórska czy Witold Bereś.

Każda z edycji składa się z ponad 20 dni warsztatów rozłożonych na trzy sesje: kwietniową, majowo-czerwcową (podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego) oraz październikową (podczas Warszawskiego Festiwalu Filmowego). 

Najważniejsza krakowska sesja programu ściąga do Polski kilkudziesięciu profesjonalistów z całego świata, wielu z nich jest gośćmi Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Co roku w ramach DOC LAB PLAND odbywa się ok. 600-700 indywidualnych spotkań (400 w ramach marketu koprodukcyjnego i 300 po pitchingach START i GO). W ciągu pięciu edycji programu odbyło się zatem ok. 3300 takich spotkań – często są one początkiem koprodukcji przy projektach, przyczyniają się do nawiązania współpracy dystrybucyjnej oraz zwiększają szanse festiwalowe realizowanych filmów. Stanowią też okazję do nawiązania kontaktów pod kątem przyszłych projektów. 

Wydarzenia dla publiczności

DOC LAB POLAND to nie tylko wydarzenia branżowe, ale także projekcje dla publiczności i otwarte wykłady. Od 2016 roku realizowany jest cykl DOC LAB POLAND HOT SELECTION. Filmy, które były rozwijane w programie, pokazywane są warszawskiej publiczności po międzynarodowych premierach, zanim trafią do dalszej dystrybucji. Po każdym z seansów organizowane są spotkania z twórcami. W tym roku zaprezentowane zostały: „Wieś pływających krów” Katarzyny Trzaski, „Desert Coffee” Mikaela Lypinskiego, „Jazda obowiązkowa” Ewy Kochańskiej, „Diagnosis” Ewy Podgórskiej, „Dziwor” Pawła Dylusa, „Krzyżoki” Anny Gawlity, „Graniczne Cięcie” Igora Chojny, „In Touch” Pawła Ziemilskiego oraz w ramach Warszawskiego Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej - „Złota” Tomasza Knittla i „Dziś, jutro … wczoraj” Diany i Krzysztofa Kadłubowskich. W sumie, w ciągu czterech edycji cyklu, zaprezentowanych zostało już 25 filmów. 

Na Warszawskim Festiwalu Filmowym, w czasie którego organizowana jest trzecia sesja DOC LAB POLAND, co roku odbywają są otwarte dla publiczności wykłady, cieszące się dużą popularnością. W tym roku były to masterclassy Lidii Dudy (o różnicach między reportażem a filmem dokumentalnym) i Pawła Łozińskiego (o granicach między fikcją i dokumentem), wykład szwajcarskiej agentki sprzedaży Esther van Messel oraz case study koprodukcji polsko-amerykańskich, poprowadzony przez Annę Różalską i Tarika Hachouda.

 

Nabór na DOC LABPOLAND 2020

4 grudnia rozpoczął się nabór na szóstą edycję DOC LAB POLAND. Nabór jest prowadzony na dwa odrębne komponenty:

DOC LAB START – dla projektów filmowych w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć; udział biorą: reżyser i producent. Projekty pełno- lub średniometrażowe, nie krótsze niż 50 min. Rozwój projektu: konsultacje merytoryczne (ewolucja tematu i dramaturgii, wybór bohaterów i sposobu narracji) oraz producenckie (np. budżet i plan finansowania), opracowanie koncepcji prezentacji projektu, poszukiwanie partnerów do produkcji i finansowania.

DOC LAB GO – dla filmów w fazie montażu; udział biorą: reżyser i producent, a w pierwszej i ostatniej sesji ewentualnie także montażysta. Projekty pełno- lub średniometrażowe. Konsultacje wersji montażowych z wybitnymi montażystami i reżyserami. Opracowanie strate-gii komunikacji, promocji i dystrybucji filmu, przygotowanie pakietów promocyjnych, konsulta-cje z dystrybutorami i agentami sprzedaży. Opracowanie strategii 

Opłaty za udział w całym programie wynoszą 1200 zł + VAT za projekt (uczestnictwo do dwóch osób, płatne po zaakceptowaniu projektu). Opłata za  aplikowanie na program wynosi 50 zł. Regulamin, szczegóły oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl . Zgłoszenia przyjmujemy jedynie za pośrednictwem formularza on-line - od 6 grudnia 2019 r. do 15 stycznia 2020, do godz. 23:59. 

Szczegóły na http://doclab.pl/pl_PL/nabor/regulamin/ 

Program DOC LAB POLAND jest organizowany we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym, DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, czeskim Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym. Partnerami edycji 2019 byli: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Instytut Adama Mickiewicza, Miasto Stołeczne Warszawa, Miasto Kraków, Mazovia Warsaw Film Commission, Mazowiecki Instytut Kultury, Krakow Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Centrum Łowicka, Krakowski Park Technologiczny, Uchostudio, ColorOffOn, kancelaria MKZ Partnerzy, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych. 

Patronami Medialnymi w 2019 roku były: Film&TV Kamera, FilmPro, Polish Docs, Magazyn Filmowy SFP, Vogue, TVP Kultura.

W 2019 roku Fundacja rozpoczęła dwa nowe projekty: DOC DEVELOPMENT - program intensywnego rozwoju projektów dokumentalnych na wczesnym etapie oraz IMPAKT – program rozwoju zawodowego producentów filmowych i współpracujących z nimi twórców, ze szczególnym nastawieniem na pracę nad zgłoszonymi projektami.

Więcej na: www.doclab.pl

Informacja prasowa