ZNAMY FILMY POLSKIE W KONKURSACH KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO

Ogłoszono listę polskich filmów zakwalifikowanych do konkursów 53. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. O nagrody powalczą aż 23 polskie dokumenty. Wiele z nich w Krakowie będzie miało światową premierę.

 Konkurs polski to jedna z czterech sekcji konkursowych 53. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, który rozpocznie się 26 maja i potrwa do 2 czerwca. Do konkursu można było zgłaszać filmy zrealizowane w Polsce – dokumenty oraz krótkometrażowe fabuły i animacje. Ostatecznie o Złotego Lajkonika powalczą 42 filmy spośród 266 zgłoszonych: 23 dokumentalne, 12 animowanych i 7 fabularnych.
W konkursie znalazły się zarówno filmy uznanych autorów jak „Wszystko jest możliwe” Lidii Dudy, ubiegłorocznej zwyciężczyni festiwalu czy„Zabójca z lubieżności” wielokrotnie nagradzanego Marcina Koszałki;  jak i debiutantów np. „Miłość” Filipa Dzierżawskiego czy„Moja wola” Bartosza M. Kowalskiego. Warto wspomnieć, że „Miłość” będzie także polskim reprezentantem w nowym konkursie pełnometrażowych dokumentów DocFilmMusic.

Polskie dokumenty trafiły również do międzynarodowego konkursu krótkometrażowego. W sekcji tej pokazana zostanie „Matka 24h” Marcina Krawczyka o podróżującym po goszczących go rodzinach obrazie matki Boskiej Częstochowskiej oraz „Kiedy będę ptakiem” Moniki Pawluczuk, opowiadający historię kobiety z birmańskiego plemienia, która w podeszłym wieku zakłada na szyję metalowe obręcze, tylko po to, żeby zarobić na utrzymanie jako atrakcja turystyczna w Tajlandii, dokąd uciekła wraz z mężem i synami, gdy tymczasem w Birmie, gnębionej przez oddziały junty rządzącej krajem, została ich córka.

Prawdziwym wydarzeniem konkursu polskiego będzie premiera nowego filmu Jerzego Kuci, laureata nagrody Smok Smoków sprzed czterech lat. „Fuga na wiolonczelę, trąbkę i pejzaż”, to pierwszy od 13 lat film mistrza animacji, którego filmy powstają w dużych odstępach czasowych.

Powrócą także do Krakowa z nowymi filmami Marcel i Paweł Łozińscy. Ich wspólna podróż camperem do Francji miała posłużyć za kanwę jednego filmu dokumentalnego, jednak w efekcie powstały dwa obrazy: „Ojciec i syn” Pawła Łozińskiego oraz „Ojciec i syn w podróży” Marcela Łozińskiego. Podobny motyw – wspólnego przebywania drogi , tym razem jednak mistrza i ucznia, pojawi się w „Dzienniku z podróży” Piotra Stasika, który za jednego z bohaterów obiera Tadeusza Rolke, prekursora polskiej fotografii reportażowej.

Na ekranach krakowskich kin pojawią się także postacie dobrze znane z życia publicznego. Marcin Latałło zrealizował film o wybitnym reżyserze teatralnym Krzysztofie Warlikowskim, w którym portret artysty kreślą m.in. Magdalena Cielecka, Maciej Stuhr, Danuta Stenka, Andrzej Chyra oraz Isabelle Huppert . Córki, zmarłej przed 5 laty, uznanej dokumentalistki i montażystki Katarzyny Maciejko-Kowalczyk, autorki m.in. filmu „Benek Blues” nagrodzonego w Krakowie Złotym Smokiem i Złotym Lajkonikiem, postanowiły dokończyć zaczęty przez matkę w 2007 roku film. W efekcie powstało bardzo osobiste „Pożegnanie”, film o przemijaniu, pamięci i miłości do matki. Anna Więckowska sięgnęła natomiast do wydarzeń z 2008 roku, do wypadku, w którym  zginął dziennikarz „Super Expressu” Jarosław Zabiega, a Maciej Zientarski, znany dziennikarz motoryzacyjny odniósł poważne obrażenia. Film jest historią człowieka, który był królem życia, robił to, co kochał, żył tak jak chciał, kolorowo i intensywnie, a w ciągu kilku sekund stracił wszystko.

Dla widzów poszukujących w kinie zaskoczenia i akcentów humorystycznych dobrą propozycją będą: „Cyrograf” Igora Mołodeckiego, którego bohater kolekcjonuje… ludzkie dusze; „Inny film” Brygidy Frosztęgi-Kmiecik o grupie niepełnosprawnych osób kręcących film, dla którego inspiracją stały się pierwsze w Polsce warsztaty filmoterapii prowadzone przez Gliwicki Klub Filmowy; „Self(less)-Portrait” Mateja Bobrika, który pokazuje relację reżysera z dwiema najbliższymi kobietami: samotną babcią, z którą autor utrzymuje kontakt wyłącznie przez telefon i jego japońską dziewczyną, z którą decydują się na ślub; oraz  Sposób na kryzys” Ivo Kardela, współczesna i dokumentalna wersja serialu „Alternatywy 4” Stanisława Barei.

Z kolei bardzo poważnych tematów dotykają zrealizowany z okazji 70. rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim „Campo di Fiori” Michała Nekandy-Trepki, film inspirowany wierszem Czesława Miłosza i z Miłoszem w tle oraz „Rotem” Agnieszki Arnold, którego bohater przeżył powstanie w getcie warszawskim, wziął udział w Powstaniu Warszawskim, a następnie, niby bohaterowie „Bękartów wojny” Quentina Tarantino, próbował wziąć odwet na hitlerowcach. Pokaz filmu Arnold został także zaplanowany na otwarcie Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie.

Filmy do wszystkich czterech konkursów Krakowskiego Festiwalu Filmowego zostały wybrane przez komisję selekcyjną pracującą pod kierunkiem dyrektora Krzysztofa Gierata. Filmy dokumentalne rekomendowali: krytyk filmowy Anita Piotrowska, filmoznawcy Jadwiga Hućkova i Marta Hauschild oraz producent Dariusz Kowalski. Krótkometrażowe filmy dokumentalne selekcjonowali: reżyserka Marta Minorowicz oraz krytycy filmowi Joanna Ostrowska i Tomasz Bielenia. Najliczniejsze grono selekcjonerów oglądało filmy fabularne: krytyk filmowy Anna Bielak, scenarzystka  Joanna Pawluśkiewicz, reżyser Grzegorz Jaroszuk, filmoznawca Tomasz Natora oraz scenarzysta Łukasz M. Maciejewski. Animacjom przyglądali się: filmoznawca Mariusz Frukacz i reżyser Robert Sowa. Wszystkie filmy polskie bez względu na gatunek oglądał krytyk Jerzy Armata.
 
(zdjęcie na górze: "Ojciec i syn w podróży", reż. Marcel Łoziński  / "Ojciec i syn ", reż. Paweł Łoziński)


 Pełna lista filmów zakwalifikowanych znajduje się tutaj