POLSKI PROJEKT NA WARSZTATACH DOK.INCUBATOR.

Organizatorzy warsztatów DOK. Incubator ogłosili listę zakwalifikowanych projektów. Wśród nich znalazł się jeden projekt polski – „Życie motyla” Piotra Bernasia oraz siedem projektów z innych krajów europejskich.

W tegorocznej edycji warsztatów DOK. Incubator weźmie udział osiem projektów. Polska produkcja „Życie motyla” Piotra Bernasia będzie filmem opowiadającym o współczesnych gladiatorach, arenie i krwawych rozgrywkach, a także o świadomej autodestrukcji radykalnego, 34-letniego buntownika i mistrza świata w walkach. Jakie są źródła motywacji człowieka, który świadomie wybiera życie polegające na wiecznej walce, okaleczaniu swojego ciała i ryzykowaniu zdrowia? Czy droga poprzez ból fizyczny jest ucieczką od innego rodzaju bólu? Poszukujące przyczyn fascynacji ryzykiem i agresją „Życie motyla” zaprezentowane zostanie na początku maja również na Hot Docs Forum, gdzie jego producenci będą mieli okazję poznać możliwości koprodukcji oraz finansowania. Reżyser filmu, Piotr Bernaś jest autorem wielokrotnie nagradzanego filmu „Paparazzi”, który był jego reżyserskim debiutem.

Szkocko-islandzki film „16 Years 'til Summer” autorstwa Lou McLoughlan to z kolei wnikliwa obserwacja codziennej walki człowieka, wracającego do domu po 16-stu latach więzienia. To historia próby odbudowania życia. Czy ekscentryczne i burzliwe relacje między ojcem i synem w odizolowanym domu na krańcu malowniczego jeziora zapełni lukę w ich egzystencji? Czy pomoże wziąć odpowiedzialność za życie na wolności?

Pozostałe projekty dotykają palących tematów politycznych we współczesnej Europie. W rosyjskim projekcie „Sukhanov” Svetlany Strelnikovej znany kardiochirurg decyduje się użyć swojego autorytetu, aby wesprzeć autokratyczny reżim Putina. „Okhwan: Mission Impossible” słowackiego reżysera Marka Mackovica opowiada historię koreańskiego aktywisty, który zrezygnował z życia rodzinnego i kariery zawodowej, aby zaprotestować przeciwko sytuacji, jaka panuje pomiędzy Koreą Południową a Północną. Przemierza dwieście kilometrów dziennie na rowerze. Przetrwał czterdzieści jeden dni strajku głodowego, sześć potrąceń, pięć operacji, cztery ataki malarii. Wszystko dla jednego marzenia. Chce, aby Korea Północna i Południowa ponownie się połączyły.

Trudne negocjacje polityczne to temat kolejnego filmu wybranego do warsztatów. Duński projekt „Cooper´s Challenge” w reżyserii Karen Stokkendal Poulsen przedstawia zaciekłe rozmowy między Serbią a Kosowem, zimną jak lód aktywistkę walczącą o niepodległość Kosowa i jej silnego przeciwnikiem, który nie chce uznać prawa Serbii do tego terytorium. Czy Robert Cooper, doświadczony dyplomata Unii Europejskiej zdoła doprowadzić tych dwoje do zgody? Inny temat ważny dla współczesnych krajów postkomunistycznych jest poruszony w „Besence Open”, węgierskim filmie Kristófa Kovácsa, który opowiada o biednej wiosce w większości zamieszkałej przez Romów, która otrzymuje dofinansowanie z Unii Europejskiej na budowę kortu tenisowego. Mimo że do tej pory widzieli tenis jedynie w telewizji, turniej tenisowy odbędzie się w ich wiosce. Czy będą w stanie współpracować, aby budować przyszłość dla całej społeczności?

O podzielonej społeczności w postradzieckim świecie mówi także czeski projekt „Pit-hole” w reżyserii Jiřiego Stejskala. To dramat jednego z pierwszych gospodarstw w dzisiejszym Kijowie, obecnie otoczonego nowoczesnymi mieszkaniami w wielopiętrowych budynkach wybudowanych z prefabrykatów. Niezwykła rodzina nie pozwala deweloperom wyrzucić się z domu i broni ostoi  sprawiedliwości w niesprawiedliwym kraju. Ostatni wybrany projekt, rumuński „Chuck Norris vs. Komunizm”, który wyreżyserowała Ilinca Calugareanum będzie opowieścią o taśmach VHS i walce o wolność, która skupia się wokół niebezpiecznego gangstera w czasie ostatnich dni komunizmu w Rumunii. Humor może czasem osiągnąć tyle samo co poważna krytyka…

Warszaty DOK. Incubator akceptują jedynie osiem projektów filmów dokumentalnych we wczesnej fazie montażu (rough cut). Przez sześć miesięcy uczestnicy pracują nad ostateczną wersją filmu oraz nad odpowiednimi strategiami dystrybucji i marketingu. Wskazówki doświadczonych montażystów, producentów, agentów sprzedaży oraz ekspertów w dziedzinie marketingu, pomagają filmom zwiększyć ich międzynarodowy potencjał i zyskać publiczność na całym świecie.

Projekty które wzięły udział w warsztatach w 2012 roku zakwalifikowały się, a często wygrywały najbardziej prestiżowe festiwale świata, takie jak: IDFA, CPH:DOX, DOK Leipzig, MoMA Documentary Fortnight, True / False Festival, Visions du Réel Nyon, Hot Docs, Documentary Edge Auckland. Nagroda dla najlepszego reżysera na festiwalu SUNDANCE 2013 została przyznana „The Machine which makes everything disappear” Tinatin Gurchiani. Film ten był rozwijany podczas ostatniej edycji warsztatów.

Pierwszy z trzech warsztatów DOK. Incubator rozpocznie się  17 czerwca we Wrocławiu. Polskim organizatorem warsztatów jest Centrala Sp. z o.o. oraz Wrocławska Fundacja Filmowa. Wśród prowadzących tą edycję są: Per K. Kirkegaard /DK/, zdobywca Emmy w kategorii najlepszy montaż za film „Armadillo”; Jacob Thuesen /DK/, montażysta Larsa von Triera, najbardziej utytułowana niemiecka montażystka Gesa Marten /DE/ i Wolfgang Widerhofer /AT/, scenarzysta, producent i montażysta filmów Nicolausa Geyhaltera.

Warsztaty DOK. Incubator są współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Polskimi partnerami projektu są: Państwowa  Wyższa Szkoła  Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi, KIPA, Stowarzyszenie 1,2…. , Wrocławska Komisja Filmowa oraz Odra Film.

Wrocławska sesja warsztatów DOK. Incubator, ma charakter otwarty, a z prowadzącymi szkolenie będzie można skonsultować swój projekt indywidualnie. Wszystkich polskich dokumentalistów zapraszamy do wzięcia udziału w warsztatach. Więcej informacji i formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie www.dokincubator.net. Ostateczny termin nadsyłania zgłoszeń w sprawie indywidualnych konsultacji upływa 20-go maja.

Na zdjęciu u góry kadr z "Życia motyla" Piotra Bernasia.

[źródło: informacja prasowa]