NAGRODY DLA NAJLEPSZYCH PROJEKTÓW DOCS TO START I DOC TO GO!

Znamy zwycięzców DOC LAB POLAND 2018 – programu dla profesjonalnych dokumentalistów, którzy rozwijają swoje projekty i szukają dla nich koproducentów lub drogi festiwalowej oraz możliwości sprzedaży. W tegorocznych warsztatach wzięło udział 21 projektów.

Spośród nich wyłonione zostały te najtrafniej realizujące założenia programu. Po prezentacjach projektów na pitchingach Docs to Start i Doc to Go!, które odbywają się w ramach KFF Industy na Krakowskim Festiwalu Filmowym, twórców i producentów wyróżniono nagrodami pieniężnymi i rzeczowymi, których łączna wartość to 86 000 złotych! DOC LAB POLAND promuje w ten sposób wartościowe, kreatywne projekty dokumentalne, dając im szansę na rozwój i docenienie jeszcze przed ukończeniem filmu.

Nagrody w ramach pitchingu DOCS TO START:
Nagroda HBO AWARD, 10 000 zł: SKANDAL, reżyseria Bartek Paduch, produkcja Fundacja Promocji Kultury W To Mi Graj, producenci Maciek Ostatek i Kacper Jaroszyński;

Nagroda Krakowskiego Klastra Filmowego, bon produkcyjny o wartości 30 000 zł: SPACER Z ANIOŁAMI, reżyseria i produkcja: Tomek Wysokiński, produkcja Ayahuasca Project;

Nagroda Lightcraft – bon postproduckcyjny o wartości 15 000 zł: OSTATNIA WYPRAWA, reżyseria: Eliza Kubarska, produkcja: Braidmade Films, producentka: Monika Braid;

Wyróżnienie Dok Leipizg, udział w markecie koprodukcyjnym: AMBULANS  POLSKA SYRIA, reżyseria: Aleksander Zalewski, produkcja: Aksamit, producentka: Anna Kubik-Sobala;

Wyróżnienie European Documentary Network, udział w warsztatach i pitchingach Lisbon Docs: LEKCJE  Z DEMOKRACJI, reżyseria: Michał Helwak, produkcja: Metro Films, producent: Marcin Wierzchosławski.

Nagrody w ramach pitchngu DOCS TO GO!:
Nagroda ColorOffOn – bon postprodukcyjny o wartości 25 000 zł: LEKCJA MIŁOŚCI, reżyseria: Małgorzata Goliszewska, Kasia Mateja, produkcja: Fundacja Widok, producentka: Anna Stylińska;

Wyróżnienie East Doc Platform, udział w spotkaniach koprodukcyjnych East Doc Market: ZWYCZAJNY KRAJ, reżyseria: Tomasz Wolski, produkcja: Kijora Film, producentka: Anna Gawita.

Druga sesja DOC LAB POLAND była współoragnizowana przez 58. Krakowski Festiwal Filmowy w ramach KFF Industry. Złożyły się na nią warsztaty i konsultacje, dwa pitchingi projektów dokumentalnych: na etapie developmentu (DOCS TO START) i prac końcowych (DOCS TO GO!), a także międzynarodowy market koprodukcyjny ze specjalnym udziałem Estonii – dla kolejnych 50 producentów. W ramach wszystkich wydarzeń związanych z drugą sesją DOC LAB POLAND odbyło się blisko 800 indywidualnych spotkań branżowych.

Na 58. Krakowskim Festiwalu Filmowym można też było zobaczyć 8 filmów dokumentalnych, rozwijanych w ramach wcześniejszych edycji DOC LAB POLAND. 7 z nich w konkursach: „Koncert na dwoje” Tomasza Drozdrowicza był filmem otwarcia. Pokazano także filmy: “Jerzy i Jerzy na jeziorach” (reż. i prod. Piotr Malecki), “Krzyżoki” (reż. i prod. Anna Gawlita), “Miłość bezwarunkowa” (reż. Rafał Łysak, prod. Victoria Ogneva, Jacek Bławut), “Mistrz świata” (reż. Kacper Lisowski, prod. Krzysztof Szpetmański) i “Urosłam kiedy spałaś” (reż. i prod. Marcin Sauter). W cyklu Laureaci festiwali pokazano filmu „Książę i dybuk” (reż. reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski, prod. Małgorzata Zacharko).

O PROGRAMIE

DOC LAB POLAND to program rozwoju projektów dla filmowców-dokumentalistów mających już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. Pierwszym elementem są intensywne warsztaty reżyserskie, producenckie, poświęcone promocji, strategiom dystrybucyjnym i festiwalowym etc. Wśród polskich tutorów znaleźli się do tej pory m.in. reżyserzy Paweł Łoziński, Lidia Duda, Maria Zmarz-Koczanowicz, Bartek Konopka, Wojciech Staroń, montażyści: Dorota Wardęszkiewicz, Jarosław Kamiński i Rafał Listopad. Eksperci z zagranicy to m.in. szefowa festiwalu DOK Leipzig – Leena Pasanen, dyrektor EDN European Documentary Network – Paul Pauwels, Brigid O’Shea – specjalistka strategii festiwalowej dla projektów dokumentalnych, dyrektor programowy EDN Mikael Opstrup, agenci sprzedaży – Peter Jäger, Irena Taskovski, szefowa produkcji HBO Europe Hanka Kastelicova, czy selekcjonerka festiwalu IDFA i Sarajevo FF Rada Šešić.
Drugim ważnym elementem programu są prezentacje (pitchingi) dla międzynarodowego grona ekspertów oraz indywidulane spotkania z nimi, które odbywają się w ramach Industry Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Uczestnicy komponentu START spotykają się z potencjalnymi koproducentami i instytucjami finansującymi produkcję, uczestnicy komponentu GO – z selekcjonerami festiwalowymi i potencjalnymi kupcami i dystrybutorami filmu. Najciekawsze projekty i najlepsze prezentacje otrzymują nagrody.

Filmy rozwijane i konsultowane w ramach trzech poprzednich edycji DOC LAB POLAND są prezentowane na ważnych światowych imprezach filmowych. Zeszłoroczny uczestnik DOC LAB POLAND, film „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego (prod. Małgorzata Zacharko i Matthias Miegel) otrzymał nagrodę dla najlepszego filmu dokumentalnego o kinie na 74. Festiwal Filmowym w Wenecji. „Miss Holocaust” w reżyserii Michaliny Musielak (produkcja: Karolina Galuba i Małgorzata Małysa z Furia Film) miał premierę na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Berlinale. W prezentacjach DOCS TO GO! wzięły też udział: nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej i wyróżniony Orłem 2018 „21 x Nowy Jork” Piotra Stasika oraz „Komunia” Anny Zamęckiej, która zdobyła EFA. W zeszłym roku aż pięć polskich filmów na najważniejszym europejskim festiwalu dokumentalnym IDFA to projekty po DOC LAB POLAND, a od trzech lat jedyne projekty na DOK Leipzig Market – to absolwenci programu.

Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a głównym partnerem i współorganizatorem sesji krakowskiej – Krakowski Festiwal Filmowy. Program jest organizowany we współpracy z DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, EDN - European Documentary Network, czeskim  Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym. Partnerami edycji 2018 są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Instytut Adama Mickiewicza i Culture.pl, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, FINA Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Centrum Łowicka, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Krakowski Klaster Filmowy, Mazovia Warsaw Film Commission i Mazowiecki Instytut Kultury, kancelaria MKZ Partnerzy, ColorOffOn, Lightcraft, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, Partnerami Marketu Koprodukcyjnego są: Krakowski Park Technologiczny i Telewizja Polska S.A.

Więcej na: www.doclab.pl, www.krakowfilmfestival.pl/industry/kff-industry

photo: Kamila Szatan