RELACJA Z PITCHINGU DOCS TO START

Program Krakowskiego Festiwalu Filmowego obfituje w wydarzenia przeznaczone dla profesjonalistów, podczas których branża filmowa spotka się w celu wymiany opinii i nawiązania współpracy. Takim projektem jest pitching Docs to start!, organizowany w ramach Doc Lab Poland.

 

Twórcy i poroducenci filmów po kilkudniowych warsztatach konsultacyjnuch z dyrektorem European Documentary Network, Paulem Pauwelsem, Leeną Pasanen, dyrektorką DOK.Leipzig i Radą Sesic z Sarajevo FF, zaprezentowali swoje projekty widowni złożonej z producentów, dystrybutorów i programerów festiwali filmowych. Wszystkie dopiero w początkowej fazie produkcji, jednak dookreślone pod względem wizji artystycznej i tematu. Podczas tej edycji gościnie pokazane zostały dwie produkcje z Litwy: „People, Animal and Things” oraz „El Padre Medico”, film Vytautasa Puidokasa. Zagadkowy bohater „El Padre Medico”, Alexander Bendoraitis niczym Kurtz z Jądra Ciemności był obiektem kultu w stworzonym przez siebie imperium w głębi południowoamerykańskiej dżungli. Reżyser rozmawia z jego przyjaciółmi, którzy nie zdają sobie sprawy z mrocznej przeszłości duchownego. Do ukończenia zdjęć potrzeba jednak jeszcze jednej piątej szacowanego budżetu.

Wśród prezentowanych projektów przeważają filmy obserwacyjne, pokornie wsłuchujące się w historie swoich bohaterów. „Chciałbym Ci powiedzieć wszystko” („I would like to tell you everything”) oddaje głos mężczyznom przebywającym w zakładzie karnym. Podejmują oni próbę kontaktu z bliskimi, których pozostawili za murami więzienia. Film przyjmie formę video-listów zza krat, jak ujmuje to autor, Zvika Gregory Portnoy. „Gdzie jesteś Tereso O.?” („There are you Teresa O.?”) zapowiada kinowe śledztwo, autorzy poszukują słynnej Teresy Orlowski, aktorki i proucentki filmów pornograficznych. Po zarobieniu niewiarygodnych sum w Niemczech uciekła przed wymiarem sprawiedliwości kilkanaście lat temu i ukrywa się teraz w którymś z ekskluzywnych osiedli u wybrzeża Hiszpani. Z kolei w filmie „Wyprzedzając Billa” („Ahead of Bill”) Paulina Gawęcka, reżyserka, opowiada historię swojego dziadka – Jacka Karpińskiego, któremu udało się zbudować osobisty komputer (słynny K-202) na długo zanim zrobił to Bill Gates.

Zupełnie innym filmem jest „Wiatr” („The Wind”), dokumentalna symfonia, jak nazywa go reżyser, o siejącym spustoszenie halnym. Michał Bielawski i producent Maciej Kubicki z firmy Telemark pokazali widzom hipnotyzujące, poetyckie ujęcia onirycznej góralszczyzny.

Ciekawie zapowiada się też projekt Katarzyny Trzaski i Barbary Białowąs ukazujący ekstremalną twórczość artystek Ady Kaczmarczyk, Dominiki Olszowy i Marii Toboły, ze szczególnym uwzględnieniem ich subwersywnego projektu muzycznego: „Cipedrapskuad”. Data ukończenia filmu „Boskie!” („The Divines!”) szacowana jest na rok 2018.

Po prezentacjach przestawiciele projektów odbyli trzygodzinne spotkania indywidualne z potencjalnymi partnerami koproduckcyjnymi i finansowymi oraz przedstawicielami stacji telewizyjnych.

Na najlepsze projekty czekały nagrody: DOK.Lepzig - w postaci zaproszenia na Coproduction Market (nagroda trafiła do projektu "Wiatr"), EDN - w postaci warsztatu konsultacyjnego (nagroda trafła do projektu "Pan Jan i jego 40 dziewczyn" w reż. Jacoba Dammasa), nagroda HBO w wysokości 10.000 zł (dla projektu "Boskie!"),  nagroda  Krakowskiego Klastra Filmwego: aport rzeczowy w wysokości 10.000  złotych od firm produkcyjnych zrzeszonych w Klastrze (nagroda trafiła do projektu "Chciałbym ci powiedzieć wszystko"). Wyróżniono także projekt "Diagnoza", który został objęty całoroczną opieką artystyczną Leeny Pasanen i Rady Sesic. 

 

Michał Kucharczyk

fot. Tomasz Korczyński