WEEKEND PEŁEN NAGRÓD

Miniony weekend dla polskich dokumentów zakończył się wyjątkowym sukcesem nie tylko na festiwalu w Lipsku, ale także na dwóch innych europejskich imprezach – w Belgii oraz Francji.


Obok znakomitych nagród, które na DOK Leipzig otrzymali polscy dokumentaliści (Srebrny Gołąb dla Wojciecha Staronia za „Argentyńską lekcję” oraz Honorowe Wyróżnienie dla Pawła Kloca za „Kołysankę z Phnom Penh”), do dorobku naszych filmowców dołączyły kolejne laury. Na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Lille we Francji film „PowrotyKrzysztofa Kadłubowskiego został uznany za najlepszy dokument, zaś na Festiwalu Szkół Filmowych FIDEC w Huy w Belgii nagrodę  Prix Roger Closset otrzymała Marta Prus za film „Vakha i Magomed” zrealizowany w PWSFTviT w Łodzi.


O filmach:


„Argentyńska lekcja” Wojciecha Staronia to opowieść o siedmioletnim Janku, synku reżysera, który razem z rodzicami udaje się do Argentyny. Dla małego bohatera nie jest to tylko spotkanie z nowym językiem. Za sprawą argentyńskiej przyjaciółki Janek wkracza w fascynujący świat zabaw i jednocześnie odkrywa nieznany mu dotychczas gorzki smak dzieciństwa, przedwcześnie skażonego dorosłymi problemami.

Więcej o filmie można przeczytać tutaj.

Wywiad z Wojciechem Staroniem można znaleźć tutaj.


„Phnom Phen Lulluby” Pawła Kloca stanowi natomiast intymną historię człowieka szukającego miłości i akceptacji. Ilan Schickman opuścił Izrael marząc o nowym życiu. Teraz mieszka w Phnom Penh w Kambodży z dziewczyną o imieniu Saran oraz jej córkami, dwuletnią Marie i sześciomiesięczną Jasmine, próbując wiązać koniec z końcem jako uliczny wróżbiarz.

Więcej o filmie można przeczytać tutaj.

Wywiad z Pawłem Klocem można znaleźć tutaj.


„Powroty” Krzysztofa Kadłubowskiego jest zapisem zdarzeń, które miały miejsce po 10 kwietnia 2010 roku, jednej z najważniejszych dat we współczesnej historii Polski. Wówczas w katastrofie samolotu rządowego pod Smoleńskiem zginęło 96 osób, w tym polski prezydent i przedstawiciele rządu. W filmie obserwujemy całą skomplikowaną choreografię, która okazuje się próbą generalną przed właściwą uroczystością. Żołnierze dźwigają na ramionach niewidzialne trumny, po czym na oczach niewidzialnej publiczności stawiają je na specjalnych stojakach — a wszystko to w rytm Marsza Żałobnego Chopina. 

Więcej o filmie można przeczytać tutaj.


Vakha i 10-letni Magomed, bohaterowie dokumentu Marty Prus, wyemigrowali z Czeczeni do Polski, aby uciec od strasznej przeszłości. W filmie ukazano ich codzienne starania o normalne, spokojne życie bez wspomnień, z dala od zgiełku ośrodka dla uchodźców, w którym mieszkają.

Wywiad z Martą Prus można znaleźć tutaj.



Więcej o festiwalach na:
www.dok-leipzig.de
www.fidec.be
www.festivalducourt-lille.com