„DROGA PRZEZ BALTORO”… DO CANNES!

Na początku kwietnia w Cannes odbędzie się kolejna edycja międzynarodowych targów filmów dokumentalnych MIPDoc, a wraz z nią – po raz siódmy – pitching MIPDoc Co-Production Challenge, w którym weźmie udział polski projekt Elizy Kubarskiej.


Obok projektów z Indii, Francji, Belgii, Norwegii oraz Słowenii, wybranych do prezentacji podczas pitchingu MIPDoc Co-Production Challenge znalazł się polski tytuł – Droga przez Baltoro autorstwa Elizy Kubarskiej. Nad selekcją czuwał EDN (European Documentary Network).


Film Droga przez Bal­toro jest opowie­ścią o miło­ści, pasji i wybaczeniu. Pew­nego dnia Karakorum High­way wyrusza karawana, której celem jest dotar­cie do znaj­dującej się na wysoko­ści 5100m bazy pod K2. Droga biegnie lodow­cem Bal­torojed­nym z naj­dłuż­szych lodow­ców na ziemi. Ale to nie jest zwykła wyprawa. W karawanie ruszają bohaterowie filmu: Marianna Syrokom­ska, Hanka Piotrow­ska i Łukasz Wolf. Nie­gdyś tą samą drogę pokonywali pol­scy himalaiści: mama Marianny, tata Hanki i mama Łukasza. Nigdy nie wrócili do domów. U pod­nóża K2 znaj­dują się ich groby. Droga zaczyna się na Karakorum High­way — jed­nej z naj­wyżej położonych dróg świata. W karawanie pod K2 ruszają nasi bohaterowie: Marianna, Hania i Łukasz, każdy z nich ma swój powód by udać się na tą wędrówkę. Karawana w towarzystwie kil­kudziesięciu tragarzy potrwa ponad miesiąc. Aby dojść do celu będzie trzeba pokonać wiele tech­nicz­nych trud­no­ści. Tak naprawdę nie cel się liczy, ale sama droga przez Bal­toro, pod­czas której bohaterowie zmagają się z prze­szkodami– nie tylko tymi tech­nicz­nymi, fizycz­nymi i obiek­tyw­nymi nie­bez­pieczeń­stwami (długa wędrówka, duże wysoko­ści, nie­bez­pieczne szczeliny) ale przede wszyst­kim z własnymi wyobrażeniami tej drogi (którą kiedyś pokonywały Halina, Mrówka i Tade­usz), zderzeniem z przeszłością.


Droga przez Bal­toro
to kolejny po film Elizy Kubarskiej (absolwentki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, studentki Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, a jednocześnie alpinistki i podróżniczki), którego tematyka nie tylko dotyka podróży, wypraw wspinaczkowych i zmagań z nimi związanych, ale przede wszystkim uczuć i międzyludzkich relacji.


Co-Production Challenge jest jednym z głównych wydarzeń odbywających się w ramach targów MIPDoc. Podczas tegorocznej sesji pitchingowej producenci zaprezentują swoje projekty przed grupą agentów wiodących stacji telewizyjnych, dystrybutorów, potencjalnych koproducentów, a w tym – grupy profesjonalistów tworzących komisję oceniającą projekty i wybierającą najlepszy z nich. Swój udział jako członkowie jury potwierdzili: Hamish Mykura (Channel 4), Iikka Vehkalahti (YLE TV2) ,Karen Michael (ARTE France), Axel Arno (SVT - Sveriges Television AB) oraz Nick Cohen (BBC).


Warto dodać, że MIPDoc należy do jednych z największych na świecie targów poświęconych wyłącznie filmom dokumentalnym, co potwierdzają chociażby liczby: 1,350 tytułów w bazie biblioteki cyfrowej, 500 firm biorących udział w targach, 400 dystrybutorów i innych profesjonalistów zainteresowanych zakupem filmów. Podczas MIPDOC odbywają się spotkania i negocjacje osób odpowiedzialnych za zakup programów i filmów dokumentalnych dla stacji telewizyjnych, Internetu, VOD i DVD z producentami, dystrybutorami i agentami sprzedaży. Organizowane są również wykłady, seminaria i warsztaty dotyczące dystrybucji i koprodukcji.


Międzynarodowe targi filmu dokumentalnego MIPDoc odbędą się w dniach 2 – 3 kwietnia 2011 roku.


Szczegółowe informację znajdują się na stronie: www.mipworld.com/en/mipdoc/