PLUS CAMERIMAGE: LISTA FILMÓW KONKURSOWYCH OGŁOSZONA!

Wielkimi krokami zbliża się XIX Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych PLUS CAMERIMAGE w Bydgoszczy. W tym roku do konkursu stanie aż 8 polskich dokumentów.


PLUS CAMERIMAGE to jeden z największych i najbardziej znanych festiwali poświęconych sztuce obrazu filmowego.  Obok Konkursu Głównego, w którym oceniane są i nagradzane osiągnięcia autorów zdjęć filmów fabularnych, czy Konkursu Etiud Studenckich, w programie PLUS CAMERIMAGE znajduje się również Konkurs Filmów Dokumentalnych, mający charakter międzynarodowy. Konkurs ten składa się z dwóch części: Kategoria Filmów Krótkometrażowych oraz Kategoria Filmów Pełnometrażowych.


W tym roku o statuetkę Złotej Żaby, czyli Grand Prix w Konkursie Pełnometrażowych Filmów Dokumentalnych, będą walczyć dwa polskie obrazy: „LekarzeTomasza Wolskiego (który również jest autorem zdjęć do filmu) oraz „Kołysanka z Phnom PenhPawła Kloca (autorem zdjęć jest Przemysław Niczyporuk).


Na stronie festiwalu czytamy:


„Lekarze”

"Tomasz Wolski dostał pozwolenie kręcenia w pomieszczeniach szpitalnych zazwyczaj zamkniętych przed ludzkim wzrokiem - gabinetach kardiochirurgów, salach operacyjnych, pomieszczeniach, w których lekarze podejmują najważniejsze decyzje dotyczące życia pacjentów. W ten sposób powstał dokument, który nie potrzebuje żadnego dodatkowego komentarza - wystarczy obserwować jak ci ludzie, poruszający się na co dzień na styku życia i śmierci, radzą sobie ze spoczywającą na ich barkach odpowiedzialnością, a także z wdzierającą się w ich prace bezosobową ekonomiczną statystyką. W "Lekarzach" nie brakuje momentów weselszych, w końcu jakoś trzeba odreagowywać stres, ale jest to nade wszystko dokument otwierający oczy na to, co zawsze wydawało się abstrakcyjne i niedoceniane.

Tomasz Wolski z rzadka stara się pogłębić klimat odkrywania nieznanego, choćby podążając ze swoją kamerą przez aseptyczne i puste szpitalne korytarze, które są na co dzień teatrem bólu i cierpienia, ale reżyser/autor zdjęć ani przez moment nie popada w przesadę. Najważniejsi w filmie są krakowscy lekarze, których obserwuje, ukazując ich różne oblicza: dowcipkowanie i pouczanie młodszych kolegów; irytację brakiem samoświadomości u pacjentów i refleksje nad własnym zawodem; chwile nadziei i momenty ostatecznego zwątpienia, czy coś da się jeszcze zrobić. Kamera Wolskiego nie jest w żaden sposób inwazyjna. Choć zdarza mu się ująć w kadrze "krwawe" szczegóły operacji, przeważnie trzyma się na uboczu, w ten sposób pozwalając obrazom opowiadać samym za siebie."


„Kołysanka z Phnom Penh”

"W swoim dokumencie Paweł Kloc przedstawia stolicę Kambodży, jaką niewielu wcześniej miało okazję poznać w zaciszu ciemnej sali kinowej lub przed ekranem telewizora. Ukazywane przez niego Phnom Penh nie ma wiele wspólnego z obrazem południowo-wschodniej Azji propagowanym w hollywoodzkich filmach, chyba że pod względem czerwonych dzielnic, w których można kupić sobie miłosną przygodę. Phnom Penh to jednak tło dla opowieści o Izraelczyku Ilanie, który próbuje walczyć o szczęście w rzeczywistości rządzonej zupełnie inną mentalnością; który próbuje walczyć o swoją miłość do kobiety nie potrafiącej zaakceptować tego, kim on jest. Bohater Pawła Kloca nie zamierza się jednak poddawać.

"Ktoś się rodzi dla radości / Ktoś się rodzi dla ciemności" - te słowa poety Williama Blake'a idealnie pasują do tego, co na ekranie wykreował Przemysław Niczyporuk, autor zdjęć do "Kołysanki z Phnom Penh". Z jednej strony przedstawia widzowi różne oblicza kambodżańskiej rzeczywistości, od nocnego życia nigdy nie śpiącej metropolii, po przejawy natury (ciemne sylwetki bohaterów idealnie komponują się z niebem zaczerwienionym od zachodzącego Słońca). Filmując bohaterów od dołu, Niczyporuk symbolizuje ich wielkie marzenia w starciu z ciążącą rzeczywistością. Z kolei śledząc ich codzienność, autor zdjęć ustawia bohaterów na tle kultury i tradycji, które odpowiadają za większość nieporozumień. Z tych względów "Kołysanka z Phnom Penh" jest także filmem fabularnie i wizualnie edukacyjnym." 



W Konkursie Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych pojawiła się również silna polska reprezentacja.  Do tej sekcji zakwalifikowano: 

* „38.5”, reż. Grzegorz Dębowski (autor zdjęć: Yori Fabian)

* „Argentyńska lekcja”, reż. Wojciech Staroń (autor zdjęć: Wojciech Staroń

* „Decrescendo”, reż. Marta Minorowicz (autor zdjęć: Paweł Chorzępa)

* „Paparazzi”, reż. Piotr Bernaś (autorzy zdjęć: Piotr Bernaś, Łukasz Żal)

* „Kiedyś będziemy szczęśliwi”, reż. Paweł Wysoczański (autor zdjęć: Dominik Górski)

* „Co się wydarzyło na Wyspie Pam”, reż. Eliza Kubarska (autorzy zdjęć: Łukasz Gutt, David Kaszlikowski, Eliza Kubarska)



XIX Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych PLUS CAMERIMAGE w Bydgoszczy rozpocznie się 26 listopada, a zakończy 3 grudnia.


Więcej na: www.pluscamerimage.pl