INDUSTRY ZONE PODCZAS 55. KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO – PODSUMOWANIE

Wydarzenia Industry Zone – przeznaczonej dla profesjonalistów z branży filmowej części Krakowskiego Festiwalu Filmowego – odbywały się w tym roku w dniach 1-6 czerwca. Na program Industry Zone złożyły się, między innymi, Krakowskie Targi Filmowe, prezentacje Docs to go! i po raz pierwszy – Docs to Start, Animated in Poland, masterclass Priita Pärna, Konferencja Focus on Lithuania oraz nowa sekcja KRK Interactive. Industry Zone, podobnie jak w ubiegłym roku, mieściła się w budynku Małopolskiego Ogrodu Sztuki.

KRAKOWSKIE TARGI FILMOWE

Do udziału w Krakowskich Targach Filmowych, które zorganizowane były już po raz dziewiąty,  zgłoszono  w tym roku około 1500 filmów, z których, po dokonaniu wnikliwej selekcji, organizatorzy wybrali 280 tytułów. Jak co roku nasi partnerzy – East Silver, DOK Leipzig, Thessaloniki International Documentary Film Festival, Swiss Films oraz Visions du Reel, a w tym roku także Lithuanian Film Center - przygotowali wybór najciekawszych rekomendowanych przez nich filmów dokumentalnych ułożonych w specjalne sekcje.

Wszystkie zakwalifikowane filmy znalazły się w katalogu targowym, a podczas Festiwalu oglądać je można było w cyfrowej wideotece.  W tym roku filmy w Wideotece oglądało 187  akredytowanych gości, a wśród użytkowników Krakowskich Targów Filmowych znaleźli się między innymi programerzy festiwali:  DOK Leipzig (Niemcy), IDFA (Holandia), Visions du Reel – Doc Outlook Market (Szwajcaria), Cork FF (Iralandia), Berlinale (Niemcy), Clermont-Ferrand SFF (Francja), Tempo FF (Szwecja), DocuDays (Ukraina), Jihlava International Documentary Film Festival (Czechy), Tallin Black Nights FF/Sleepwalkers Film Festival (Estonia), Festival dei popoli (Włochy), Plus Camerimage Film Festival (Polska), Sarajevo Film Festival (Bośnia i Hercegowina), Nordisk Panorama (Dania), International Short Film Festival Leuven/Docville FF (Belgia), SXSW (USA), Internatinal Film Festival Message to Man (Rosja), Festival Look&Roll (Szwajcaria), Trieste Film Festival (Włochy), Filmfest Dresden – International Short Film Festival (Niemcy), IDFF Listapad (Białoruś), Norwegian Short FF (Norwegia), Animeteka (Słowenia),  Budapest IDFF (Węgry), Rhode Island IFF (USA), Kyiv International Short FF (Ukraine), Flahertiana IDFF (Rosja), Sakhalin IFF „On the Edge” (Rosja),  International Festival of Film and Urbanism 86 (Ukraina), dystrybutorzy i agenci sprzedaży: Deckert Distribution (Niemcy),  Java Films (Francja), Autlook Filmsales (Austria), Sideway Films (UK), 10Francs (France), Monoduo Films (Niemcy), Doc Alliance (Czechy), JMT Distribution (Israel), 86PROKAT (Ukraine), Wide House (Francja), Taskovski Films (Wielka Brytania), MusicFilmWeb (Wielka Brytania), a także eksperci filmowi i przedstawiciele stacji telewizyjnych: EDN (Dania), HBO Europe (Węgry), ORF (Austria), Shorts TV (UK), IDF (Czechy)

Filmy zgromadzone w Wideotece zostały w sumie odtworzone 2339 razy. 114 filmów ma na koncie więcej niż 10 odtworzeń. Najczęściej oglądanym filmem – 58 razy – jest dokument – kilkukrotny laureat 55.FF  „Mów mi Marianna” w reżyserii Karoliny Bielawskiej.

Najczęściej  oglądane polskie filmy podczas Krakowskich Targów Filmowych:

Mów mi Marianna, reż. Karolina Bielawska

Plus Minus czyli podróże muchy na Wschód, reż. Bogdan Dziworski

Amnezja, reż. Jerzy Śladkowski

 Love, love, reż. Grzegorz Zariczny

Córka, reż. Tomasz Wolski

Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz, reż. Krzysztof Kopczyński

Dokument, reż. Marcin Podolec

Ślimaki, reż. Grzegorz Szczepaniak

Casa Blanca, reż. Aleksandra Maciuszek

Raj na ziemi, reż. Cecylia Malik 

 

Najczęściej  oglądane zagraniczne filmy podczas Krakowskich Targów Filmowych:

A Long Way From Home, dir. Jay Rosenblatt, documentary, USA
A Portrait, dir. Aristotelis Maragkos, animated, Greece
10, dir. Marta Jurkiewicz, documentary, The Netherlands
A Tale of Love, Madness and Death, dir. Mijael Bustos Gutiérrez, documentary, Chile
The conversation, dir. Anastasia Novikova, documentary, Russia
Love Hotel, dir. Philip Cox, documentary, United Kingdom, France
Spring, dir. Jérôme Clément Wilz, documentary,               France
Don't Think I’ve Forgotten: Cambodia's Lost Rock and Roll, dir. John Pirozzi, documentary, USA
Hotel 22, dir. Elizabeth Lo, documentary, USA
Master and Tatyana, dir. Giedrė Žickytė, documentary, Lithuania

Większość polskich filmów prezentowanych w wideotece trafiło do Krakowskich Targów Filmowych Online. Ta całoroczna platforma, działająca w podobny sposób jak targi stacjonarne, daje zarejestrowanym profesjonalistom z branży filmowej dostęp do najnowszych polskich produkcji dokumentalnych, animowanych i krótkometrażowych z dowolnego miejsca na świecie i w dowolnym czasie. Jest też doskonałą okazją do zapoznania się z dokonaniami polskich twórców dla osób z branży, które nie mogły  być obecne na Krakowskim Festiwalu Filmowym.

Poza Targami bogaty program Industry Zone obejmował również panele dyskusyjne, spotkania indywidualne, konferencje.  

ANIMATED IN POLAND

Po raz pierwszy w ramach Animated in Poland odbyła się Giełda Projektów Studenckich animacji, a po raz trzeci zostały zaprezentowane polskie animacje w fazie produkcji. Zadaniem Giełdy Projektów Studenckich było wzmocnienie współpracy między producentami i młodymi animatorami, w wydarzeniu wzięło udział pięć  studiów animacji  oraz 5 studentów z wydziałów animacji PWSFTviT oraz krakowskiej ASP.  Debiut Giełdy wsparło Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji. 

W publicznych prezentacjach projektów w fazie postprodukcji w ramach Animated in Poland wzięło udział siedem projektów: XOXO – Pocałunki i uściski, reż. Wiola Sowa,   O Matko!, reż. Paulina Ziółkowska, Locus, reż. Anita Kwiatkowska-Naqvi, Klimat i wanilia, reż. Bogna Kowalczyk, Figury niemożliwe i inne historie II, reż. Marta Pajek, Tebelgeza, reż. Tessa Was, Trening czyni mistrza, reż. Weronika Kuc, Małgorzata Jędrzejec, Dominka Fedko, Ewa Drzewicak, Aleksandraz Rylewicz, Małgorzata Jachna. Wszyscy prezentujący mieli okazję spotkać się i porozmawiać indywidualnie z przedsatwicielami międzynarodowych festiwali, stacji telewizyjnych i dystrybutorami, m.in. z Cork FF, Rhode Island IFF, Shorts TV, Norwegian ISFF, FilmFest Dresden, Etiuda i Anima i TVP Kultura.

DOC LAB POLAND: DOCS TO START, DOCS TO GO!, COPRODUCTION MARKET

Organizowana po raz czwarty przy współpracy z PISF prezentacja  Docs to Go!, dzięki rozpoczęciu współpracy z organizowanym przez nowopowstałą Fundację Filmową Władysława Ślesickiego programem konsultacyjnym dla polskich filmowców pracujących nad projektami filmów dokumentalnych Doc Lab Poland, odbyła się w tym roku w poszerzonej formule. W poprzedzonych warsztatem przygotowawczym z Ireną Taskovski (producentką i agentką sprzedaży z Taskovski Films) oraz Paulem Pauwelsem (dyrektorem European Documentary Network) prezentacjach filmów na etapie postprodukcji udział wzięło 12 projektów: 

White Cube, reż. Wojciech Pustoła

21 x Nowy Jork, reż. Piotr Stasik

Bezgłośnie. Statyści pustyni, reż. Maciej Mądracki, Michał Mądracki, Gilles Lepore

Koniec świata w dolinie łez, reż. Jarosław Wszędybył

Kiedy wrócisz, reż. Anna Zamęcka

Hipnotyzer, reż. Przemysław Kamiński

Trofeum, reż. Mateusz Romaszkan, Marta Wójtowicz-Wcisło

Na dnie morza, reż. Marcin Sauter

Wiosna smoków, reż. Jarosław Wszędybył

Nauka chodzenia, reż. Marcin Kopeć

Jarocin. Pod prąd, reż. Marek Gajczak, Leszek Gnoiński

Ziemia bezdomnych, reż. Marcin Janos Krawczyk

 

Po prezentacjach wszyscy przedstawiciele projektów spotkali się z ekspertami, selekcjonerami festiwali, dystrybutorami, m.in. z DOK Lepzig, IDFA, Visions du Reel, Berlinale, Festival dei Popoli, SXSW, Autlook Filmsales, Deckert Distribution, Wide House.

Po raz pierwszy odbyły się prezentacje projektów w fazie dewelopmentu i preprodukcji. Projekty prezentowane w ramach Docs To Start były rozwijane i konsultowane w ramach warsztatów DOC LAB POLAND  w trakcie pierwszej sesji, która odbyła się w kwietniu w Warszawie z udziałem dokumentalistów: Marii Zmarz-Koczanowicz, Pawła Łozińskiego, Bartka Konopki, Wojciecha Staronia, szefowej festiwalu DOK Leipzig – Leeny Pasanen, szefowej produkcji HBO Polska – Izabeli Łopuch oraz szefa PR festiwalu Nowe Horyzonty – Marcina Pieńkowskiego. W Krakowie warsztaty przed prezentacjami poprowadzili: Leena Pasanen, szef European Documentary Network – Paul Pauwels oraz jedna z najbardziej znanych selekcjonerek festiwali – Rada Sesic. Docs to Start to prezentacja projektów filmowych w trakcie rozwoju lub pierwszych zdjęć, której celem jest pozyskanie partnerów, koproducentów, poszukiwanie funduszy. Uczestnicy prezentowali  swoje projekty  producentom, przedstawicielom, telewizji, regionalnych funduszy filmowych i instytucji współfinansujących produkcję filmową, ale także dystrybutorom i agentom sprzedaży, którzy chcieliby się włączyć w te projekty na wczesnym etapie oraz selekcjonerom platform pitchingowych przy najważniejszych festiwalach. Zaprezentowano 9 projektów z Polski i gościnnie 2 projekty z Litwy:

Boskie!, reż. Barbara Białowąs i Katarzyna Trzask

Chciałbym ci powiedzieć wszystko, reż. Gregory Zvika Portnoy

Diagnoza, reż. Ewa Podgórska

Gdzie jesteś Tereso O.? , reż. Arkadiusz Bartosiak

Nowa krew, reż. Paweł Ziemilski

Pan Jan i jego 40 dziewczyn, reż. Jacob Dammas

Takie małe miasteczko Batory, reż. Anna Dejczer

Wiatr, reż. Michał Bielawski

Wyprzedzając Billa, reż. Paulina Gawęcka

People, Animals and Things, reż. Aistė Žegulytė

El Padre Medico, reż. Vytautas Puidokas

Po prezentacjach przestawiciele projektów odbyli trzygodzinne spotkania indywidualne z potencjalnymi partnerami koproduckcyjnymi i finansowymi oraz przedstawicielami stacji telewizyjnych.

Najlepsze projekty Docs to Start otrzymały nagrody: DOK.Lepzig - w postaci zaproszenia na Coproduction Market (nagroda trafiła do projektu "Wiatr"), EDN - w postaci warsztatu konsultacyjnego (nagroda trafła do projektu "Pan Jan i jego 40 dziewczyn" w reż. Jacoba Dammasa), nagroda HBO w wysokości 10.000 zł (dla projektu "Boskie!"),  nagroda  Krakowskiego Klastra Filmwego: aport rzeczowy w wysokości 10.000  złotych od firm produkcyjnych zrzeszonych w Klastrze (nagroda trafiła do projektu "Chciałbym ci powiedzieć wszystko"). Wyróżniono także projekt "Diagnoza", który został objęty całoroczną opieką artystyczną Leeny Pasanen i Rady Sesic. 

Najlepsza prezentacja Docs to Go! została wyróżniona nagrodą ufundowaną przez Krakowski Klaster Filmowy w postaci bonu do wykorzystania na postprodukcję filmu w Krakowie o równowartości 25.000 zł. Nagorda trafiła do projektu "21 x Nowy Jork".

 

KONFERENCJA: SPOJRZENIE NA LITWĘ

Specjalnym gościem tegorocznej 55. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego była kinematografia litewska. Program „Spojrzenie na Litwę” obejmował pokazy wyselekcjonowanych, najnowszych litewskich dokumentów. Przeglądowi filmów litewskich towarzyszyła Konferencja „Spojrzenie na Litwę”, której uczestnicy – przedstawiciele litewskiej branży audiowizualnej – opowiadali o produkcji, promocji i dystrybucji litewskich dokumentów oraz o edukacji filmowej w tym kraju. W panelu dyskusyjnym udział wzięli Izolda Keidosiute (Television LRT), Rolandas Kvietkauskas (Lithuanian Film Centre), Vilma Levickaitė (Vilnius International Documentary FF), Audrius Stonys (Reżyser), Asta Tumaitė (Lithuanian Academy of Music and Theatre), Dagne Vildziunaite (Producent)

MASTERCLASS, PREZENTACJE, SEMINARIA, SPOTKANIA Z EKSPERTAMI

Tegoroczny laureat Smoka Smoków Priit Pärn dał wykład mistrzowski na temat swojej metody pracy nad filmem animowanym, skupiając się przede wszystkim na drodze twórcy do autorskiego stylu linii rysunku.

Eric Wojcik opowiadał o EURO CONNECTION – Międzynarodowym Forum Koprodukcyjnym dla twórców filmów krótkometrażowych, które organizowane jest podczas jednego z największych na świecie Festiwali Filmów Krótkometrażowych w Clermont Ferrand .W ramach forum organizowany jest pitching projektów krótkometrażowych z całej Europy oraz indywidualne spotkania z potencjalnymi koproducentami, stacjami telewizyjnymi i agentami sprzedaży, natomiast organizowane po raz drugi z Kancelarią  Lassota i Partnerzy Seminarium Prawne poruszało sprawy związane z prawem cytatu i wykorzystywaniem cytatów muzycznych, filmowych, fotograficznych w filmie. W dyskusji udział wzięli goście Eliza Kubarska (reżyserka filmu “K2. Dotknąć nieba”), Monika Braid (Braidmade Films, producentka filmu “K2. Dotknąć nieba”), Michał Turnau (agent i producent muzyczny), Tomasz Czajkowski (Orka Film, producent wykonawczy filmu  “Endrju", reż. Tomasz Blachnicki, Robert N. Wachowiak).

Tradycyjnie już Magazyn FilmPro był współorganizatorem indywidualnych spotkań z zaproszonymi specjalistami z branży podczas trwających cały tydzień Film Pro Industry Meeings. Filmowcy z całego świata odwiedzający Krakowski Festiwal Filmowy mieli okazję spotkać się z dystrybutorami i agentami sprzedaży, m.in. Monoduo Films (Niemcy), Deckert Distribution (Niemcy), HBO Europe (Węgry), Autlook Filmsales (Austria), HBO Europe (Węgry), 10 Francs (Francja), JMT Distribution (Izrael), Sideway Films (Wielka Brytania), Taskovski Films (Wielka Brytania), Java Films (Francja), Wide House (Francja), a także programerami festiwali filmowych, m.in. IDFA (Holandia), Clermont-Ferrand ISFF (Francja), Animateka (Słowenia), FILMFEST DRESDEN – ISFF (Niemcy), Triest FF (Włochy), Cork Film Festival (Irlandia), Visions du reel (Szwajcaria)  i wielu innych.

Na tegorocznym Industry Party, podczas którego  tradycyjnie muzykę do tańca puszczają nieprofesjonalni DJe – filmowcy i ludzie związani z branżą filmową, w podwawelskim klubie Metaforma zagrali JJ DJs , czyli ojciec i syn –– Jerzy i Jakub Śladkowscy.

KRK INTERACTIVE

Magazyn FILMPro w roli współorganizatora dołączył się także do nowej sekcji branżowej festiwalu poświęconej webdocom i projektom interaktywnym. Wydarzenie KRK Interactive otworzył wykład profesora Williama Uricchio z MIT, następnie odbyły się prezentacje 4 projektów interaktywnych (4Stars Hotel, The Trip, Love Hotel Xperience, Warsaw Rising 1944) oraz panel dyskusyjny moderowany przez Marcina Marczyka (FilmPro). W panelu dyskusyjnym wzięli udział zarówno twórcy webdoców, jak i teoretycy dziedziny, m.in. reżyser Phil Cox, producentka Malwina Antoniszczak, przedstawiciel DocTank (partnera sekcji, wspieranej także przez Visegrad Fund) - Zdenek Blaha.  KRK Interactive cieszyło się dużym zainteresowaniem, to jedno z nielicznych wydarzeń w Polsce dedykowanych nowym formom narracji audiowizualnej w dobie technologii cyfrowej. Sekcja będzie rozwijana w przyszłych edycjach festiwalu.

 

Kontakt: Katarzyna Wilk – koordynator Industry Zone  industry@kff.com.pl; www.krakowfilmfestival.pl

Producent Industry Zone: Krakowska Fundacja Filmowa.

Partnerzy: Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, FilmPRO, Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie, Małopolski Ogród Sztuki, Krakowski Klaster Filmowy.

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Województwa Małopolskiego, Gminy Miejskiej Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patronat medialny: Film PRO, Film &TV Kamera , Polish Docs, Polish Shorts, Polish Animations.

Zdjęcia: Tomasz Korczyński