„GDZIE JEST SONIA?” I „3 DNI WOLNOŚCI” PREMIEROWO NA VISIONS DU RÉEL

Dokumenty wyprodukowane przez Wajda Studio, „Gdzie jest Sonia?” Radki Franczak i „3 dni wolności” Łukasza Borowskiego, znalazły się w programie 18. Festiwalu Visions du Réel w Nyon w Szwajcarii.

Gdzie jest Sonia? to najnowsza produkcja Wajda Studio (koprod. Otter Films Anna Wydra), której światowa premiera odbędzie się podczas tegorocznej edycji Festiwalu Visions du Réel (20 – 27 kwietnia), gdzie film zostanie pokazany w ramach Konkursu Międzynarodowego dla Filmów Średniometrażowych. Dokument Radki Franczak pokazuje jak w pozornie sztywnych ramach prawosławnego klasztoru można stworzyć świat pełen życia, piękna i artystycznej ekspresji. Sonia, młoda zakonnica, w nocy maluje ikony, a potem śpi do południa; ma psa, koty, egzotyczne ptaki oraz ciało, które zbuntowało się przeciwko surowemu mniszemu rygorowi. Próbując zrozumieć naturę bohaterki i sens jej życiowych wyborów, docieramy do rodziny Soni, naznaczonej trudną historią Rosji. Jednocześnie film jest podróżą do wnętrza prawosławnego kościoła, która pokazuje odradzanie się głębokiej duchowości narodu. „Gdzie jest Sonia?” opowiada o niezwykłej kobiecie próbującej w murach cerkwi odbudować wartości, jakie rosyjskie społeczeństwo utraciło pod rządami kolejnych politycznych reżimów.

Gdzie jest Sonia? jest debiutem Radki Franczak w średnim metrażu. Reżyserka nawiązuje tematem do swojego poprzedniego krótkometrażowego filmu - "Stiepan" (prod. Wajda Studio, 2006), który był zapisem rozmowy z przypadkowym podróżnym na dworcu kolejowym w Terespolu. 75-letni Rosjanin w 13 minutach opowiada tam swoją historię życia - człowieka głęboko wierzącego, który pomimo ciężkich prześladowań nie wyrzekł się swoich przekonań.

Jednym z pięciu autorów zdjęć jest Michael Ackerman, amerykański fotograf znany z radykalnego i unikalnego podejścia do obrazu.

Pokazy na Visions du Réel: 22 i 23 kwietnia

3 dni wolności to krótkometrażowy dokument, który pokazany zostanie w ramach Konkursu Międzynarodowego i będzie to jego europejska premiera. Bohaterem filmu jest Piotr, który po wieloletnim pobycie w więzieniu wychodzi na trzydniową przepustkę, podczas której będzie musiał zdecydować, co jest dla niego w życiu najważniejsze. Do tej pory film otrzymał m.in. Grand Prix Festiwalu Etiuda & Anima w Krakowie (w sekcji etiud) oraz Nagrodę dla Najlepszego Polskiego Filmu Krótkometrażowego podczas Festiwalu „Nowe Horyzonty” we Wrocławiu. Pod koniec marca dokument Łukasza Borowskiego będzie miał swoją amerykańską premierę podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych „It’s All True” w Brazylii.

Pokazy na Visions du Réel: 25 i 26 kwietnia

(źródło: informacja prasowa)

 

Pol­skie akcenty pojawią się nie tylko na ekranach festiwalowych kin, ale rów­nież na Doc Outlook-International Mar­ket (DOCM) jako część projektu Polish Docs, organizowanego przez Krakow­ską Fun­dację Fil­mową przy wspar­ciu Pol­skiego Instytutu Sztuki Fil­mowej.  Na tar­gach Doc Outlook zostanie zaprezen­towanych aż 11 tytułów.

Visions du Réel w Nyon – jako jeden z naj­waż­niej­szych festiwali fil­mów dokumen­tal­nych w Europie – każ­dego roku przy­ciąga reżyserów, producen­tów i profesjonalistów z całego świata, a wśród nich nazwiska naj­znakomit­szych twór­ców fil­mowych. Nyon odwiedzili m.in. Johan van der Keuken, Robert Kramer, Alexan­dre Sokourov, Robert Frank, Raymond Depar­don czy Frederick Wiseman. Visions du Réel oferuje rów­nież szeroki wachlarz wydarzeń bran­żowych, w tym targi koproduk­cyjne, dwie sesje pit­chin­gowe (Pit­ching du Réel oraz Pit­ching RTS Per­spec­tives d’un Doc), seminaria i panele dys­kusyjne w ramach programu Doc Think Tank, serie spo­tkań poświęconych dys­trybucji i sprzedaży projek­tów fil­mowych (program Docs in Progress) czy wideoteka cyfrowa.

W poprzed­nich latach pol­ski dokument był obecny w Nyon wielo­krot­nie – co więcej, znalazł się on rów­nież wśród laureatów. W 2003 roku Mar­cin Koszałka otrzymał nagrodę Prix Etat de Vaud za film Takiego pięk­nego syna urodziłam, zaś w 2008 ten sam reżyser został uhonorowany nagrodą Prix du jury inter­religieux za peł­nometrażowy dokument Ist­nienie. Warto rów­nież dodać, że w 2010 roku ubiegłym na festiwalu Visions du Réel swoją międzynarodową premierę miał film Grzegorza Zaricz­nego Marysina polana, w 2009 – Królik po ber­liń­sku Bartka Konopki , a w roku ubiegłym Pomału Tomasza WolskiegoPhnom Penh Lullaby Pawła Kloca. Rok temu na tym festiwalu nagrodę za Koniec Rosji otrzymał Michał Marczak.