ROZPOCZĘŁA SIĘ PIERWSZA SESJA DOC LAB POLAND 2022

28 marca 2022 roku rozpoczęła się pierwsza sesja 8. edycji DOC LAB POLAND. W tym roku uczestniczy w niej 21 projektów, które będą rozwijane pod okiem uznanych dokumentalistów i ekspertów z branży filmowej m.in. Jacka Bławuta, Pawła Łozińskiego, Lidii Dudy, Anny Wydry, Paula Pauwelsa, czy Hanki Kastelicovej z HBO.

Organizowany od 2015 roku DOC LAB POLAND jest największym w Polsce programem dla dokumentalistów, w którym po serii warsztatów, organizowane są pitchingi w ramach KFF Industry dla potencjalnych partnerów zagranicznych: koproducentów, agentów sprzedaży, selekcjonerów festiwalowych, dystrybutorów. Warsztaty obejmują: konsultacje reżyserskie i montażowe, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, rozwijanie budżetów i planów finansowania. Twórcami DOC LAB POLAND są Adam i Katarzyna Ślesiccy, a organizatorem Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. I sesja programu odbywa się w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie.

W tegorocznej edycji DOC LAB POLAND uczestniczy 21 projektów: 12 filmów w fazie rozwoju lub wczesnych zdjęć, skupionych w komponencie DOC LAB START oraz 9 filmów w fazie montażu zakwalifikowanych do DOC LAB GO. Wśród rozwijanych produkcji znalazły m.in. biografie, opowieści z czasów pandemii, obrazy zaglądające w życie codzienne nietypowych rodzin oraz filmy dotykające niezwykłych zjawisk współczesności. O poszukiwaniu miłości opowie w „The Perfect Date” Małgorzata Goliszewska (prod. Agnieszka Skalska-Koi Studio / ZPR MEDIA S.A.), o problemach psychicznych współczesnej młodzieży film przygotowuje Agata Baumgart („Młoda Krew”, prod. Grzegorz Pacek – Mokry Nos Psa), Paweł Tarasiewicz przybliża losy transseksualnej kobiety pracującej w objazdowym cyrku w Pakistanie („Beczka śmierci”), a Sylvie Derdacki rusza w podróż za Krystianem Lupą („Dziennik buntownika-Krystian Lupa”, prod. Mikołaj Pokromski – Pokromski Studio). Zakwalifikowane w tym roku dokumenty będą powstawać na całym świecie, m.in. w Japonii („Go&See” reż. Julia Kuzka), w Afryce („Gdy powieje harmattan” reż. Edyta Wróblewska) oraz w Turcji („Atlantyda” reż. Natalia Pietsch).

Tutorami pierwszej sesji programu są uznani polscy dokumentaliści, reżyserzy: Lidia Duda, Jacek Bławut, Paweł Łoziński oraz producentka Anna Wydra. Warsztaty i konsultacje poprowadzą polscy i międzynarodowi eksperci zajmujący się filmem dokumentalnym. Wśród nich znaleźli się Paul Pauwels – producent Congoo BVBA i były dyrektor EDN European Documentary Network; Barbara Orlicz-Szczypuła, dyrektorka biura programowego Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz Katarzyna Wilk, szefowa KFF Industry, które przeprowadzą zajęcia ze współpracy z agentem sprzedaży i przygotowywania strategii festiwalowych czy reżyserka, autorka trailerów Małgorzata Świderska. Uczestnicy spotkają się także z Agnieszką Rostropowicz-Rutkowską, strategiem marketingu festiwalowego zajmującą się promocją filmów oraz szefową produkcji dokumentalnej HBO Europe i HBO MAX – Hanką Kastelicovą. Pierwsza sesja DOC LAB POLAND potrwa do 8 kwietnia 2022 roku. Druga odbędzie się w ramach KFF Industry podczas 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Poniżej przedstawiamy sylwetki tutorów i konsultantów I sesji DOC LAB POLAND 2022:

Lidia Duda – reżyserka, scenarzystka filmów dokumentalnych. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in Złotego Lajkonika Krakowskiego Festiwalu Filmowego za „Uwikłanych” (2012) i „Herkulesa” (2004). Zdobywczyni Grand Prix m.in. w Pradze, Moskwie, Nowym Jorku, Chicago, Stambule i Kantonie. Wyreżyserowała takie filmy jak: „Tu wódka jest Bogiem, a wiara nałogiem” (2001), „Nie zgadzam się na świat, w którym żyją moi bohaterowie” (2002) i „U nas w Pietraszach” (2002), „Wszystko jest możliwe” (2012) i „Newborn” (2018). Jest autorką seriali dokumentalnych: „Tylko tato” i „Młode rekiny”. Należy do Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Polskiej Akademii Filmowej i Gildii Polskich Reżyserów Dokumentalnych.

Jacek Bławut – reżyser, operator i producent. Wykładowca Łódzkiej Filmów oraz szkół w Berlinie, Hannoverze i Warszawie. Członek Europejskiej Akademii Filmowej i Polskiego Stowarzyszenia Filmowców. Jego filmy zdobyły liczne nagrody na festiwalach m.in. na Tampere Film Festival, San Sebastián International Film Festival, Mannheim-Heidelberg International Filmfestival, Krakowskim Festiwalu Filmowym, Camerimage i Toronto International Film Festival. Autor takich filmów jak m.in. „Wirtualna wojna” (2012), „Jeszcze nie wieczór” (2008), „Szczur w koronie” (2005) czy „Olimpiada specjalna” (1996).

Paweł Łoziński – reżyser, operator i producent filmów dokumentalnych. Absolwent Wydziału Reżyserii PWSFTviT w Łodzi. Autor ponad 20 filmów dokumentalnych nagradzanych na międzynarodowych festiwalach. Pracował jako asystent Krzysztofa Kieślowskiego przy „Trzy kolory: Biały”. Tworzy wyraźne i naładowane emocjami filmy o osobach, z których kreśli intymne portrety. Zrealizował takie filmy jak „Miejsce urodzenia”, „Siostry”, „Chemia”, „Ojciec i syn”, „Nawet nie wiesz jak bardzo cię kocham” oraz najnowszy „Film balkonowy”. Zdobywca nagród na festiwalach w Locarno, Trieście, Lipsku, Krakowie i Biarritz.

Anna Wydra – producentka, założycielka Otter Films. Wraz z reżyserem Bartkiem Konopką otrzymała nominację do Oscara za film dokumentalny „Królik po berlińsku”. Jest producentką lub koproducentką m.in.: „6 kroków” Bartosza Dombrowskiego, „Deep Love” Jana P. Matuszyńskiego, „Efektu Domina” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, „Sztuki znikania” Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego oraz „Komunii” Anny Zameckiej, nagrodzonej m.in. Europejską Nagrodę Filmową i Orłem. Jej produkcje były nagradzane na wielu festiwalach, np. w Locarno, Lipsku, Toronto, Krakowie, Jihlavie i Warszawie. Fabuła „Zud” Marty Minorowicz miała swoją premierę na Berlinale, a „Ajka” Siergieja Dworcewoja w Cannes. Anna Wydra jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej.

Paul Pauwels – dyrektor belgijskiej firmy produkcyjnej Congoo BVBA, były długoletni dyrektor European Documentary Network. Paul Pauwels ma bogate doświadczenie w koprodukcjach międzynarodowych zarówno jako redaktor zamawiający, jak i producent filmowy – pracował dla belgijskiej telewizji publicznej VRT, a przez blisko 30 lat był producentem filmów realizowanych zarówno na lokalny, jak i międzynarodowy rynek. Był również dyrektorem zarządzającym szkoły filmowej ETMA. Jest cenionym wykładowcą i konsultantem, moderatorem konferencji i tutorem warsztatów filmowych, a także członkiem Eurovision Documentary Workgroup.

Hanka Kastelicova – szefowa produkcji dokumentalnej HBO Max EMEA. Mieszka w biurze w Pradze, ściśle współpracuje z centrami produkcyjnymi HBO Europe i jest odpowiedzialna za rozwój i produkcję filmów dokumentalnych HBO Europe. Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Dokumentu Filmowego i Telewizyjnego Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze. Swoją karierę zawodową kontynuowała w Słowenii, gdzie przez ponad 25 lat pracowała jako reżyser i producent filmów dokumentalnych.

Barbara Orlicz-Szczypuła - prezeska Krakowskiej Fundacji Filmowej, dyrektorka biura programowego Krakowskiego Festiwalu Filmowego i dyrektorka KFF Sales & Promotion.

Katarzyna Wilk – szefowa KFF Industry będącego największym polskim wydarzeniem branżowym poświęconym filmom dokumentalnym, animowanym i krótkometrażowym oraz wiceprezeska Krakowskiej Fundacji Filmowej. Ekspertka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Wicedyrektorka agencji KFF Sales&Promotion oraz koordynatorka projektu Polish Docs polegającego na promocji polskiego kina dokumentalnego za granicą. Współpracuje z różnymi pismami i portalami, publikuje teksty dotyczące filmu, teatru i kultury. Redaktorka anglojęzycznego magazynu "Focus on Poland".

Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska – specjalistka ds. promocji i strategii festiwalowych. W 2014 i 2015 roku była częścią zespołu Wajda Studio, prowadzącego kampanię oscarową dla filmu „Joanna” Anety Kopacz (nominacja w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Dokument - OSCARS® 2015), w 2017 roku współprowadziła kampanię promocyjną do Europejskich Nagród Filmowych dla filmu „Komunia” Anny Zameckiej, a w 2019 kampanię oscarową dla krótkiej animacji „Acid Rain” w reżyserii Tomka Popakula. Pracowała zarówno z projektami dokumentalnymi jak i fabularnymi, m.in. z „Mów mi Marianna” Karoliny Bielawskiej, „Hugo” Wojciecha Klimali, „Symfonią Fabryki Ursus” Jaśminy Wójcik, czy z fabularnym projektem Darii Woszek „Maryjki”.

Małgorzata Świderska – reżyserka filmowa i telewizyjna, autorka filmów dokumentalnych, realizacji spektakli operowych oraz kilku tysięcy trailerów filmowych i filmów reklamowych. Wykładowczyni i doktorantka PWSFTViT w Łodzi. Realizatorka spotów wizerunkowych Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Autorka pokazywanego na kilkudziesięciu festiwalach designu filmu dokumentalnego “Poużywajmy sobie. Historia polskiego wzornictwa”. Współzałożycielka i działaczka organizacji „Kobiety Filmu” zrzeszającej polskie filmowczynie. Prowadzi platformę VOD Warszawa w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.

DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Program jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Wśród potwierdzonych partnerów edycji 2022 są: HBO MAX, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazowiecki Warszawski Fundusz Filmowy, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, MX35, Cafe Ole, Orka, Fixafilm, Warszawski Festiwal Filmowy, Smakjam, DoK Leipzig, Institute of Documentary Film, zaś patronami medialnymi w tym roku są: DAFilms, Magazyn FilmPro, Polish Docs, TVP Kultura, siłanauki.pl, Cinema.pl, Magazyn Ekrany i Magazyn Filmowy SFP.

Informacja prasowa