„SEKRET ORKIESTRY” KATARZYNA KASICA - RECENZJA

Zrealizowany przez Katarzynę Kasicę "Sekret orkiestry" wziął udział w sekcji dokumentów muzycznych Music Documentary na festiwalu IDFA. Daniel Stopa z redakcji Polish Docs zrecenzował film.

"Sekret orkiestry" powstał podczas 9. Festiwalu Chopin i jego Europa. Przez pięć festiwalowych dni Katarzyna Kasica towarzyszyła z kamerą międzynarodowej formacji  holenderskiego flecisty i dyrygenta Fransa Brüggena – Orkiestrze XVII Wieku. W ten sposób powstał nie tylko dokumentalny portret jednego z największych fenomenów muzycznych, orkiestry specjalizującej się w graniu klasycznych dzieł muzyki osiemnastego i początku dziewiętnastego wieku na instrumentach z tamtej epoki, ewentualnie współczesnych kopiach, ale również film o wymowie bardziej uniwersalnej, ukazujący ludzi wielkiej pasji, którzy przez muzykę nadają swojemu życiu szczególny posmak. 

Oglądamy fragmenty prób i przykuwające uwagę twarze członków orkiestry, na których jak w lustrze odbijają się te same przeżycia, które towarzyszyły im, gdy po raz pierwszy zagrali w formacji, kiedy Frans Brüggen zaprosił ich do współpracy. To właśnie ta nieustająca latami więź emocjonalna, symbioza, pasja i radość wspólnego doświadczania oraz odkrywania muzyki wydaje się być sekretem pracy i przyjaźni tej ponad sześćdziesięcioosobowej grupy. Sekret tkwi też w podejściu muzyków do klasycznych kompozycji. Film rozpoczyna się archiwalnym materiałem, w którym młody Brüggen stanowczo wyraża sprzeciw wobec wszelkich form grania muzyki Mozarta czy Beethovena współcześnie, przy użyciu nowoczesnych instrumentów. Przez wszystkie lat pozostawał wierny swojej idei i zgromadził wokół siebie fantastycznych ludzi, którzy mu zaufali i razem z nim stworzyli jeden organizm. „Granie na instrumentach z tamtej epoki pozwala odkryć duszę tamtej muzyki” – wyznaje jeden  z członków Orkiestry.

Owo odkrywanie duszy muzyki, poszerzanie swoich zainteresowań i doskonalenie stanowi również sekret Orkiestry. Jak sam wspomina Brüggen zaczynali od Bacha,  później ostrożnie sięgali po dzieła Haydna i Mozarta, aż w końcu odkryli muzykę Chopina i Polskę. Kasica odkrywa wnętrze orkiestry, do tego służy jej właśnie kamera filmowa.                  

Daniel Stopa