„JOANNA” I „SCENY SPRZED” ZDOBYWCAMI NAGRÓD SILVER EYE!

Polskie dokumenty podbiły targi filmowe East Silver Market, zdobywając dwie spośród trzech głównych nagród. Najlepszym filmem krótkometrażowym targów okazała się polsko-kubańska koprodukcja „Sceny sprzed” Aleksandry Maciuszek. W kategorii filmów średniometrażowych zwyciężył film „Joanna” Anety Kopacz, a wyróżnienie otrzymała „Sztuka znikania” Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego.

Targi East Silver Market towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Filmów Dokumentalnych w Jihlavie rozpoczęły się w miniony czwartek 24 października i potrwają do jutrzejszego popołudnia. Już dziś jednak ogłoszono listę filmów, którym jurorzy zdecydowali przyznać Silver Eye, czyli nagrody dla producentów najlepszych dokumentów biorących udział w targach. Zwycięzcy otrzymują nagrodę pieniężną w wysokości 1500 euro, które przeznaczyć nalezy na dalszą promocję i dystrybucję filmu oraz roczną reprezentację w East Silver Caravan, dzięki czemu film zgłaszany jest na ponad 100 najważniejszych festiwali filmowych na świecie.

W kategorii filmu krótkometrażowego triumfowały „Sceny sprzed” Aleksandry Maciuszek wyprodukowane wspólnie przez Kenię Salas Laborde z kubańskiego EICTV oraz reżyserkę. Bohaterem zwycięskiego dokumentu jest Enrique, który mieszka razem ze swoją córką i kilkunastomiesięcznym wnukiem. Lekarze zdiagnozowali u niego nieuleczalną chorobę płuc i obliczyli, że do końca życia zostało mu najwyżej pięć miesięcy. Mimo złych wiadomości życie rodzinne płynie swoim dotychczasowym rytmem, a mały Luís Enrique rośnie pod bacznym okiem dziadka, który nie przestaje snuć kolejnych planów. Niezwykle skromny, a jednocześnie wyrazisty wizualnie dokument Aleksandry Maciuszek to portret rodziny oczekującej na śmierć.

Za najlepszy film średniometrażowy targów uznano wyprodukowany przez Wajda Studio dokument Anety Kopacz „Joanna”. Opowiada on o autorce bloga „Chustka”, Joannie Sałydze, u której lekarze zdiagnozowali ciężki nowotwór. Swojemu pięcioletniemu synkowi obiecuje, że zrobi wszystko, aby być z nim jak najdłużej. Walczy. Dla Jasia prowadzi blog, w którym opisuje ich codzienność – prosto i trafnie. Dla wielu czytelników staje się ikoną uważnego, szczęśliwego życia. Film ukazuje fragmenty z życia Joanny, jej męża Piotra i synka Jasia. Rozgrywany w dyskretnych obserwacjach, nastrojowy, nieprzegadany, często zabawny. Prosty, zmysłowy, o przyglądaniu się chwili, o odchodzeniu i o miłości.

W uzasadnieniu werdyktu jurorzy napisali: „Postanowiliśmy nagrodzić film dokumentalny, który otwiera drzwi do prywatnego życia bohaterki, przeżywającej najcięższy dla niej czas. Reżyser podchodzi do historii Joanny z ogromną wrażliwością, również w sensie wizualnym. Jesteśmy całkowicie pochłonięci życiem głównej bohaterki, przez to, co przeżywaliśmy podczas oglądania filmu dotarliśmy do najistotniejszych wartości, jakie niosło ze sobą nie tylko jej życie, lecz także nasze własne”. [tłum. za Wajda Studio]

Wyróżnienie w kategorii filmów średniometrażowych zdobył obraz autorstwa Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego „Sztuka znikania” wyprodukowany przez Instytut Adama Mickiewicza i Otter Films. Jury doceniło go za "metafizyczne spojrzenie na socjalizm". „Sztuka znikania” opowiada o tym, jak w 1980 roku do Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej przybyło kilku Haitańczyków na zaproszenie Teatru Źródeł Jerzego Grotowskiego. Wśród nich był Amon Fremon, młody kapłan wudu, który jako jedyny postanowił zostać w Polsce na dłużej. Obudziło się w nim polskie pochodzenie. Ponieważ w powietrzu wisiał stan wojenny, Amon postanowił zmienić bieg historii, odprawiając ceremoniał wudu.

Więcej informacji o East Silver Market, w tym pełną listę nagrodzonych filmów znaleźć można tutaj.