KWIECIEŃ NA FESTIWALACH

W kwietniu nowe polskie kino dokumentalne zaprezentowane zostanie w programie Made in Poland na festiwalu Hot Docs, ale to bynajmniej nie wszystko. Prawie trzydzieści tytułów wyświetlonych zostanie na kilkunastu międzynarodowych festiwalach.

W programie trwającego od 23 marca do 6 kwietnia 31.Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Urugwaju znalazł się przegląd filmów wyprodukowanych przez Telewizję Polską. Pokazane w nim zostaną „Argentyńska lekcja” Wojciecha Staronia, „Uwikłani” Lidii Dudy oraz „Mundial. Gra o wszystko” Michała Bielawskiego, dla którego pokaz w Urugwaju będzie światową premierą. Ponadto w sekcji Panorama zaprezentowany zostanie film Piotra Złotorowicza „Wiosna, lato, jesień”. Co ciekawe, „Uwikłani”, „Mundial. Gra o wszystko” i „Argentyńska lekcja” znalazły się razem w sekcji konkursowej innego ważnego festiwalu – odbywającego się w Palm Springs American Documentary Festival. Poza wspomnianymi filmami o nagrody w konkursie festiwalu powalczą również „Deklaracja nieśmiertelności” Marcina Koszałki i „Niebo” Jana P. Matuszyńskiego.

Amerykańska publiczność będzie miała w kwietniu okazję obejrzeć całkiem sporo polskich dokumentów. W konkursie festiwalu Visions Film znalazł się film Piotra Sułkowskiego „Rozmowa”. W pokazach specjalnych innych amerykańskich festiwali zaprezentowane zostaną „Papierowe pudełko” Zbigniewa Czapli – na festiwalu Ann Arbor oraz „Pałac” Tomasza Wolskiego – na Full Frame Documentary Film Festival. „Gwizdek” Grzegorza Zaricznego będzie miał szansę powalczyć o kolejną nagrodę – pokazany zostanie w sekcji konkursowej Florida Film Festival. To nie wszystkie pokazy laureata festiwalu Sundance. W kwietniu film wyświetlony będzie w sekcjach konkursowych festiwalu Sundance London Film and Music Festival oraz brazylijskiego festiwalu filmów dokumentalnych It’s All True, gdzie stanie z nim w szranki inny polski dokument – „Samotność dźwięku” Jacka Piotra Bławuta.

Wspomniana już „Argentyńska lekcja” zakwalifikowała się również do konkursu Panazorean International Film Festival, odbywającego się na dalekich Azorach. Znacznie bliżej, bo w Niemczech, w konkursie Festiwalu Filmów Środkowo i Wschodnioeuropejskich GoEast o nagrody powalczy „Eksmisja” Filipa Antoniego Malinowskiego. W tym samym czasie „Mój dom” Magdaleny Szymków zobaczyć będzie mogła brytyjska publiczność – film znalazł się w konkursie Bradford International Film Festival.

Szczególnie interesująco zapowiada się końcówka kwietnia. „Sztuka znikania” Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego zostanie w tym czasie wyświetlona w sekcji konkursowej szwajcarskiego festiwalu Visions du Reel, a „Życie stylem dowolnym” Adama Palenty – w konkursie 4. edycji BCN Sport Film Festival. We włoskim Trydencie o nagrody Trento Film Festival powalczy „Punkt wyjścia” Jagody Szelc, a w sekcjach pozakonkursowych pokazane zostaną „Sen San Juan” Joaquina del Paso i Jana Pawła Trzaski oraz „Pustelnicy” Kacpra Czubaka. Wyreżyserowany przez Łukasza Borowskiego obraz „3 dni wolności” znalazł się w programie pozakonkursowej sekcji festiwalu Mediawave.

W ostatniej dekadzie miesiąca rozpocznie się też kanadyjski festiwal Hot Docs, o którym pisaliśmy szczegółowo tutaj, a w którego programie w sekcji specjalnej Made in Poland znalazło się aż 10 polskich tytułów: „Moja Wola” Bartosza M. Kowalskiego, „Wirtualna wojna” Jacka Bławuta, „Punkt wyjścia” Jagody Szelc, „Uwolnić motyla” Joanny Frydrych, „Galumphing” Kamili Józefowicz, „Uwikłani” Lidii Dudy, „Rogalik” Pawła Ziemilskiego, „Rozmowa” Piotra Sułkowskiego, „Lalkarz” Wiktorii Szymańskiej oraz „Zabawki cesarza” w reżyserii Joanny Wójcik, Joanny Rusinek, Jarosława Moździerza, Tomasza Godfryda i Grzegorza Wierzchowskiego. W sekcji Nightvision festiwalu Hot Docs pokazany zostanie film Michała Marczaka „Fuck for Forest”.