POLSKIE PROJEKTY NA IDFA FORUM
W pitchingu IDFA Forum towarzyszącym festiwalowi IDFA wezmą w tym roku udział dwa projekty mające polskiego producenta lub koproducenta. Pierwszym z nich jest „Marzenie Juli” Hanny Polak, drugim – „Wokół mojego rodzinnego stołu” norweskiej reżyserki Ase Svenheim Drivenes.
Tegoroczna edycja pitchingu IDFA Forum organizowanego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Dokumentalnego w Amsterdamie odbędzie się w dniach 25-27 listopada. Do udziału w Forum zaproszono polsko-duński projekt Hanny Polak zatytułowany „Marzenie Juli”, a produkowany przez Hanna Polak Films i Danish Documentary Production oraz norwesko-polski obraz „Wokół mojego rodzinnego stołu” w reżyserii Ase Svenheim Drivenes, którego producentami są Sant & Usant AS oraz AMP Polska.
Oba projekty zaprezentowane zostaną w sekcji Work in Progress Screenings przeznaczonej dla filmów będących na ostatnim etapie produkcji. Projekty biorące udział w tej sekcji prezentowane są redaktorom zamawiającym, dystrybutorom, agentom sprzedaży oraz selekcjonerom festiwali poprzez 25-30-minutowy materiał filmowy, po którym następuje 15-minutowa sesja pytań i odpowiedzi.
Hanna Polak, reżyserka „Marzenia Julii” przez 13 lat towarzyszyła z kamerą tytułowej bohaterce, Julii, mieszkającej na największym wysypisku śmieci w Europie – moskiewskiej swałce – które ma wysokość siedemnasto-piętrowego budynku i ponad dwa kilometry długości. Jest to otoczony murem obszar, na teren którego nikt nie może się przedostać – z wyjątkiem śmieciarek, które wjeżdżają i wyjeżdżają z przerażającą regularnością robota. A jednak nie tylko śmieciarki przenikają na ten ogrodzony teren – żyją tu ludzie, jest ich około tysiąca: najuboższa, pozbawiona wszelkich środków do życia grupa społeczna Rosji. Jedenastoletnia Jula, bohaterka filmu, jest jedną z nich. Odgrodzona płotem z betonu od reszty świata, oficjalnie nie istnieje. Jula dorasta w świecie nędzy i rozkładu. Jednak, jak każda dorastająca dziewczynka, śmieje się i zakochuje, maluje włosy i robi makijaż żeby pięknie wyglądać. Jula ma tylko jedno marzenie: wyrwać się z wysypiska.
„Wokół mojego rodzinnego stołu” to historia Kuby (13 lat) i Mikołaja (8 lat), których rodzice musieli wyjechać do pracy za granicę po upadku rodzinnej firmy. Ich ojciec pracuje w fabryce w Szkocji – chłopcy nie widzieli go od dwóch lat, kiedy wyjechał. Ich matka – Danusia pracuje w Austrii i co weekend przyjeżdża do Polski z Wiednia żeby zobaczyć się z chłopcami. Kuba marzy o normalnym życiu rodzinnym, w którym co wieczór jego cała rodzina zbierałaby się wokół stołu. Podczas nieobecności rodziców, chłopcami opiekują się dziadkowie i sąsiedzi, ale Kuba często kłóci się z babcią, a dziadek pije. Kuba woli samotnie opiekować się swoim młodszym bratem i robi to najlepiej jak potrafi. Mama obiecała Kubie, że już niedługo będą znowu mieszkać razem, ale kiedy tygodnie zamieniają się w miesiące, nadzieje chłopca dotyczące jego rodziny mieszkającej znowu razem powoli stają się coraz mniej realne.
Poza Work in Progress Screenings projekty zakwalifikowane do udziału w IDFA Forum mogą być prezentowane w jednej z trzech kategorii: Pitchingu Centralnym, Pitchingach przy Okrągłym Stole lub Docs4Cinema Meetings. W Pitchingu Centralnym biorą udział projekty, które mają zapewnione od 25% do 75% budżetu. Powinny dysponować 3-minutowym trailerem i mieć wsparcie ze strony przedstawiciela instytucji finansującej lub redaktora zamawiającego. Po 7-minutowej prezentacji projektu następuje 8-minutowa sesja pytań.
Round Table Pitch, czyli Pitchingi przy Okragłym stole mają bardziej kameralną atmosferę niż Pitching Centralny. Biorą w nim udział projekty zarówno w fazie development, jak i produkcji i rough cut, nie ma też ograniczeń co do zgromadzonego budżetu. Każdy uczestnik ma 20 minut na prezentację swojego projektu i dyskusję ze zgromadzonymi decydentami. Dwa z Pitchingów przy Okrągłym Stole maja ściśle określoną tematykę – jeden poświęcony jest projektom cross medialnym, drugi – projektom filmów o sztuce i kulturze.
Docs4Cinema Meetings to sekcja przeznaczona dla dokumentów z zamierzenia kinowych, będących na etapie developmentu lub wchodzących w fazę produkcji. Uczestnicy nie prezentują projektów publicznie, tylko odbywają indywidualne spotkania z potencjalnymi koproducentami, dystrybutorami kinowymi oraz przedstawicielami funduszy filmowych.
Więcj informacji o IDFA Forum znaleźć można tutaj.