POLSKI DOKUMENT NA MIĘDZYNARODOWYCH FESTIWALACH I WYDARZENIACH BRANŻOWYCH – PODSUMOWANIE 2022 ROKU

W minionym roku festiwalowe życie niemalże powróciło do normy. Co prawda część wydarzeń odbywała się wciąż hybrydowo, ale złaknieni kontaktu z drugim człowiekiem widzowie, organizatorzy i filmowcy coraz częściej wybierali fizyczną obecność w festiwalowych kinach. Polskie dokumenty też można było zobaczyć na dużych ekranach i na platformach online najważniejszych międzynarodowych imprez. Podobnie rzecz się miała z częścią branżową, w której bardzo żywo uczestniczyliśmy w różnych formach. Sporo się działo, a o tym wszystkim piszemy w naszym corocznym podsumowaniu. Zapraszamy do lektury!

FESTIWALOWE POKAZY

To był dobry rok dla polskiego dokumentu. Nasze filmy można było na ponad 220 ważnych, międzynarodowych festiwalach. Zaproszono je na prawie 330 pokazów, z czego większość propozycji dotyczyła sekcji konkursowych. Polski dokument doceniali nie tylko selekcjonerzy, ale przede wszystkim jurorzy i widzowie, którzy chętnie przyznawali im nagrody i wyróżnienia.

Rekordową ilość pokazów miał dokument Pawła Łozińskiego. Jego „Film balkonowy” można było zobaczyć aż 62 razy! Po ponad 20 pokazów miały „Lombard” Łukasza Kowalskiego oraz „Sędziowie pod presją” Kacpra Lisowskiego. Bardzo dobrze radził sobie również „Syndrom Hamleta” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego czy krótkometrażowy dokument „Trochę raju” Andrzeja Cichockiego, który w 2021 roku także był świetnie przyjmowany. 

Polskie dokumenty otrzymały w 2022 roku ponad 50 nagród. Filmem, których zdobył ich najwięcej okazał się „Syndrom Hamleta”. Dokument duetu otrzymał aż osiem nagród i wyróżnień. Film Pawła Łozińskiego zgromadził ich siedem, a „Trochę raju” pięć. Jedną mniej otrzymał animowany dokument „Było sobie morze…” Joanny Kożuch.

Nasze dokumenty można było znaleźć w programie wszystkich najważniejszych wydarzeń filmowych minionych dwunastu miesięcy. Nie zabrakło ich na IDFA w Holandii, FIPADOC we Francji, Visions du Réel  w Szwajcarii, Hot Docs w Kanadzie, Zagrebdox w Chorwacji, Ji.hlavie w Czechach, CPH:DOX w Danii,  Makedox w Macedonii czy w Locarno w Szwajcarii. A to nie wszystkie festiwale, na których można było zobaczyć nasze produkcje. Z oczywistych względów nie pojechały tylko do Ukrainy i Rosji.

Początek roku zazwyczaj oznacza małą stagnację w organizacji dużych imprez filmowych, co nie oznacza, że rodzime produkcje nie były pokazywane i nagradzane na styczniowych festiwalach. Najczęściej wyróżnianym dokumentem był „Film balkonowy” Pawła Łozińskiego, który miał wówczas swoją amerykańską premierę na Big Sky Documentary Film Festival, gdzie został uhonorowany specjalnym wyróżnieniem, a także otrzymał Grand Prix na prestiżowym francuskim festiwalu FIPA DOC w Biarritz oraz nagrodę publiczności i specjalne wyróżnienie na Trieste Film Festival we Włoszech.

Amerykańskie festiwale kina niezależnego dominują w pierwszym kwartale roku. W lutym odbywa się Slamdance Film Festival, na którym wyróżniono „Furię” Krzysztofa Kasiora, a w marcu South By South West w Austin (SXSW), gdzie premierowo pokazano „Kulisy” Ady Smyk oraz projekt VR „The Choice” Joanny Popińskiej, który otrzymał tam nagrodę. Na początku roku amerykańscy krytycy docenili „1970” Tomasza Wolskiego. Film został nagrodzony przez Stowarzyszenie Krytyków Filmowych Online. Warto też wspomnieć o brytyjskim London Human Rights Watch Film Festival. Filmem otwarcia tej imprezy był polski dokument, „Najgłośniej słychać milczenie” Anny Konik. 

Marzec to dobry czas dla europejskich festiwali poświęconych kinu dokumentalnemu. Produkcja Łukasza Kowalskiego miała światową premierę na jednym z najważniejszych festiwali dokumentalnych w Europie, czyli CPH:DOX, który odbywa się w Danii. W programie imprezy znaleźli się też „Sędziowie pod presją” oraz „Film balkonowy”. Film Kacpra Lisowskiego w podobnym terminie otworzył czeski One World International Human Rights Documentary Film Festival w Pradze. Nie była to jedyna polska produkcja, którą można było znaleźć w programie - szansę na nagrody miał też „Antybohater” Michała Kaweckiego.

W kwietniu działo się jeszcze więcej. Organizatorzy szwajcarskiego Visions du Reél zaprosili do programu kilka polskich dokumentów – premierowo pokazano „Silent Love” Marka Kozakiewicza, „Stado” Moniki Koteckiej i Karoliny Poryzały, a także „Lombard”. Aż siedem polskich dokumentów można było zobaczyć na Hot Docs Canadian International Documentary Festival w Toronto. Kanadyjska publiczność mogła zobaczyć „Film balkonowy”, "Bukolikę" Karola Pałki, "Silent Love", „Kulisy”, „Anioły z Sindżaru” Hanny Polak oraz „Tylko wiatr” Zofii Kowalewskiej i „Boylesque” Bogny Kowalczyk. Ten ostatni tytuł wyjechał z Kanady z nagrodą dla debiutujących twórców - The Emerging International Filmmaker Award.  

Wiosną ponownie nagrody powędrowały do filmów Pawła Łozińskiego i Tomasza Wolskiego. Oba otrzymały wyróżnienia podczas ZagrebDox, ale dla tego pierwszego był to jedynie przedsmak przed zwycięstwem na Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych It's All True w Brazylii. Ta nagroda, jako tzw. nagroda kwalifikująca Amerykańskiej Akademii Filmowej zapewniła „Filmowi balkonowemu” skróconą ścieżkę w walce o nominację oscarową. Film bez żadnych dodatkowych warunków znalazł się na long liście filmów rekomendowanych członkom Akademii. Z kolei na belgijskim Millenium Documentary Film Festival nagrodzono dokument Kacpra Lisowskiego, a podczas Neisse Film Festival wyróżnienie specjalne w konkursie filmów krótkometrażowych zdobyły „Amazonki” Magdaleny Sienickiej.

W czerwcu również nagradzano nasze dokumenty. Jedna ze statuetek trafiła do Zofii Kowalskiej. Jej „Tylko wiatr” został nagrodzony na TRT Documentary Award w Stambule. Dokumentalna animacja Joanny Kożuch została doceniona przez jury CinemAmbiente Festival, a krótkometrażowy dokument Moniki Proby “Lata świetlne” został nagrodzony Norwegian Short Film Festival w Grimstad. Nagroda w Norwegii kwalifikuje do Oscara, więc tu podobnie, jak w przypadku “Filmu balkonowego”, film trafił na long listę Akademii. Nie obyło się też bez kolejnej nagrody dla Pawła Łozińskiego. Tym razem film  zwyciężył w kategorii We are the World podczas Doc Edge w Nowej Zelandii. 

Krótki metraż „Trochę raju’  Andrzeja Cichockiego po kilku latach od premiery w minionym roku wciąż zachwycał i zdobywał uznanie międzynarodowych jurorów. Tym razem dokument został nagrodzony podczas brytyjskiego Barnes Film Festival, by zaraz potem otrzymać tytuł najlepszego dokumentu krótkometrażowego w konkursie EcoFilm hiszpańskiego Rural Film Fest.

Ostatni miesiąc wakacji przyniósł kolejne dobre wiadomości dla „Filmu balkonowego”, który wraz z „Aniołami z Sinżdzaru” znalazł się na liście filmów z szansą na nominację do Europejskich Nagród Filmowych. Finalnie jedynie film Pawła Łozińskiego znalazł się w prestiżowej piątce filmów nominowanych. Po intensywnym festiwalowym roku „Film balkonowy” wciąż był doceniany na międzynarodowych imprezach. W sierpniu produkcja otrzymała Maysles Brother’s Award na Docs Ireland Festival of International Documentary Film w Belfaście.

Film, który w końcu maja otworzył 62. Krakowski Festiwal Filmowy i zdobył najważniejsze nagrody konkursu polskiego zachwycił również międzynarodowe jury słynnego szwajcarskiego festiwalu. „Syndrom Hamleta” otrzymał tam Grand Prix oraz SRG SRR Award Boccalino d’oro. Z Locarno z nagrodą The Marco Zucchi Award wyjechały też  „Pisklaki” Lidii Dudy.

Kolejny miesiąc i kolejne nagrody dla „Filmu balkonowego”. We wrześniu dokument zatriumfował na festiwalu w Azerbejdżanie. Produkcja otrzymała iCybrog Award i iHuman Award na DokuBaku. W 2021 roku film Pawła Łozińskiego był pokazywany w ramach IDFA Special, w 2022 do tych prestiżowych pokazów zaproszono „Syndrom Hamleta”. Pokazy były zapowiedzią festiwalu, który odbywa się w listopadzie.

Tradycyjnie październik to jeden z najważniejszych i najintensywniejszych okresów festiwalowych. To wówczas dokument Łukasza Kowalskiego otrzymał specjalne wyróżnienie podczas Athens International Film Festival i główną nagrodę w konkursie dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego z Europy Środkowej i Wschodniej na Astra Film Festival w Rumunii,  animowany dokument Maryii Yakimovich oczarował jurorów Linz International Short Film Festival, krótkometrażowy dokument Wojtka Kozakiewicza został doceniony podczas 30. edycji International Festival of Mountain Films in Poprad na Słowacji, film Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego podbił Australię i został uznany najlepszym dokumentem na Adelaide Film Festival, a „Gruba Kaśka” Julii Pełki wygrała na irlandzkim OFFline Film Festival. Światową premierę podczas Doclisboa w Portugalii miał krótki dokument Aleksandry Folczak “Poczekalnia”.

Trzeci ważny międzynarodowy festiwal i trzecia nagroda, nie wspominając też o zachwytach w kraju. Film Bogny Kowalczyk “Boylesque” w październiku otrzymał nagrodę na norweskim Bergen International Film Festival. W tym samym miesiącu dokumentalna animacja Joanny Kożuch otrzymała nagrodę świętego Wojciecha podczas 16. edycji Biennial of Animation Bratislava. Po raz kolejny prestiżowa nagroda MDR Film Prize, przyznawana podczas DOK Leipzig, powędrowała do polskiej produkcji. W 2022 roku laureatem został Marek Kozakiewicz za swój dokument „Silent Love”. W Lipsku jak zwykle nie zabrakło polskich produkcji. W konkursach znalazły się “Syndrom Hamleta” i premierowo “Rewolucja 21” Martyny Peszko, a w sekcjach pozakonkursowych “Silent Love”, “Lombard” i krótkometrażowy “Sen wujka Vakho” Joanny Rój.

To nie wszystko, co działo się w październiku! Dowiedzieliśmy się wtedy o nominacjach do prestiżowych nagród Silver Eye dla polskich producentów filmów dokumentalnych, które otrzymały “Syndrom Hamleta” i krótkie dokumenty “Moody” Karoliny Karwan i Tomasza Rattera oraz “Połączenia”Ming-Wei Chiang. Jeden z najważniejszych amerykańskich festiwali poświęconych kinu dokumentalnemu - DOC NYC w Nowym Jorku -  ogłosił wtedy swój program. W prestiżowym konkursie na najlepszy międzynarodowy film dokumentalny znalazł się film Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, a programie krótkometrażowym w paśmie Hidden Histories widzowie zobaczyli „Było sobie morze…”. Poznaliśmy też listę filmów, które były pokazywane na festiwalu IDFA w listopadzie.

W przedostatnim miesiącu roku „Ucieczka na Srebrny Glob” Kuby Mikurdy została doceniona przez publiczność holenderskiego Imagine Fantastic Film Festival, a „Koncert balkonowy” Diany i Krzysztofa Kadłubowskich został uhonorowany specjalnym wyróżnieniem podczas festiwalu DocsMX w Mexico City. 

Nie możemy nie wspomnieć o najważniejszym listopadowym wydarzeniu filmowym, czyli o IDFA w Amsterdamie. Widzowie holenderskiej imprezy w sekcjach pozakonkursowych mieli okazję zobaczyć „Syndrom Hamleta”, „Silent Love” , „Lombard”  oraz polsko-irańskie „Sumy częściowe” w reżyserii Mohammadreza Farzada.  W jednej z najodważniejszych i najoryginalniejszych sekcji festiwalu, czyli Luminous znalazł się film „Polish Prayers” Hanki Nobis, a w Focus: Playing Reality zobaczyć można było już doskonale znany i nagradzany wcześniejszy dokument Pawła Łozińskiego – „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham”.   Z kolei w międzynarodowym konkursie znalazła się polsko-duńsko-francuska produkcja „Apolonia, Apolonia” w reżyserii Lei Glob. Dokument został uznany najlepszym filmem tegorocznej edycji festiwalu IDFA. W listopadzie dowiedzieliśmy się także o nominacji “Filmu balkonowego” do prestiżowych nagród Cinema Eye Honors przyznawanym światowym filmom dokumentalnym. Film otrzymał szansę na nagrodę w kategorii Audience Choice Prize. Natomiast do nagród IDA - International Documentary Association dwie nominacje (dla najlepszego filmu pełnometrażowego i najlepszego reżysera) otrzymał “Lombard” Łukasza Kowalskiego,

W grudniu przyszła pora na oddech. Mniej wydarzeń oznaczało też mniej nagród, chociaż nie obyło się bez specjalnego wyróżnienia dla „1970” Tomasza Wolskiego na Festival Film Dokumenter w Indonezji oraz nagrody im. Paula Calinescu za najlepszy dokument dla „Uwięzionej” Piotra Bielińskiego na CineMAiubit International Student Short Film Festival. W grudniu odbyło się także w Reykjavíku uroczyste wręczenie Europejskich Nagród Filmowych z udziałem m.in. Pawła Łozińskiego, którego “Film balkonowy” był nominowany w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny.

WYDARZENIA BRANŻOWE

Pandemia zmieniła rzeczywistość branży filmowej. Choć w tym roku większość wydarzeń odbywała się już offline, to jednak sporo spotkań i paneli miało formułę hybrydową. Najważniejsze, że znowu sporo się działo, co przełożyło się też na liczne nagrody i wyróżnienia dla polskich projektów. 

Już na początku roku nagrodzono kilka polskich projektów. „One for the Team” Katarzyny Wiśniowskiej i produkowany przez Katarzyną Kuczyńską z Haka Films otrzymał nagrody dla najlepszego międzynarodowego pitchu i nagrodę Docs Barcelona na prestiżowym francuskim festiwalu FIPA DOC, a projekt dokumentu „Człowiek z marmuru” Szymona Kuriaty produkowany przez Film Krakow został nagrodzony Eave Producers Workshop Award podczas tegorocznej edycji When East Meet West w Trieście.

Na EFM - European Film Market odbywającym się podczas Berlinale (w tej edycji w formule online) odbyła się zorganizowana przez Krakowską Fundację Filmową przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej prezentacja Polish Docs Pro Rough Cut, podczas której pokazano najbardziej obiecujące projekty polskich dokumentów na etapie końcowym: “Lot” Anny Zakrzewskiej i Łukasza Rondudy (prod. Kijora), “Pisklaki” Lidii Dudy (Aura Films), “Leon” Wojciecha Gostomczyka (Studio Metrage) i “Boylesque” Bogny Kowalczyk (Haka Films).

Już w lutym ogłoszono listę projektów zakwalifikowanych  do kolejnej edycji CPH:FORUM. Wśród wybranych zgłoszeń znalazł się również polsko-szwajcarski projekt „So Called Sisterhood” autorstwa Hanki Nobis. Projekt został później przemianowany na „Polish Prayers” i jego finalną wersję można było zobaczyć na IDFA. Na CPH:Industry w marcu obecna była także polska delegacja Polish Docs Pro (także zorganizowana przez Krakowską Fundację Filmową przy wsparciu PISF), w której udział wzięli producenci i twórcy - przedstawiciele Silver Frame, Szymon Kudła Inspiracje i Energia, Braidmade Films, Haka Films, VnLab, Pinot Films i EH! Production.

W 2022 roku w programie czeskiego East Doc Platform można było znaleźć kilka polski produkcji i koprodukcji. Finalnie aż trzy z nich zostały nagrodzone. Wśród laureatów znalazły się „The World is Not (a) Mine” Natalii Koniarz, „Pianoforte” Jakuba Piątka oraz „5 Pills Away” Karoliny Domagalskiej. Dla obecnych w Pradze gości branżowych EDP  Krakowska Fundacja Filmowa wspólnie z HBO Max  - przygotowała spotkanie networkingowe promujące m.in. polskie produkcje. 

W kwietniu dowiedzieliśmy się o tytułach zakwalifikowanych na warsztaty DOK.Incubator, wśród nich był „Człowiek z marmuru”. Z kolei na barceloński Public Pitch podczas Docs Barcelona zakwalifikowało się jedynie 10 projektów, wśród nich znalazły się projekty „The World is (not) mine”  oraz szwajcarski „So Called Sisterhood” realizowany przez Hannę Nobis dla First Hand Films. A w maju „Twarze Agaty” Małgorzaty Kozery, jako jedyny projekt z kraju został zaproszony na Sheffield MeetMarket podczas Sheffield DocFest, który odbywa się w czerwcu w Wielkiej Brytanii. 

Na początku czerwca ważnym wydarzeniem było prestiżowe KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego, które jest największym międzynarodowym eventem dla branży dokumentalnej i animowanej w Polsce. Podczas KFF Industry odbyły się dwie sesje pitchingowe: współorganizowane  przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego, kończące program DOC LAB POLAND – Docs to Start i Docs to Go – dla polskich projektów dokumentalnych w dewelopmencie i w postprodukcji. Więcej o wydarzeniu i przyznanych tam nagrodach można przeczytać tutaj. Aż 18 polskich projektów zostało zaprezentowanych międzynarodowemu gronu ekspertów. W ramach KFF Industry odbył się także współorganizowany przez Fundację Ślesickiego CEDOC - międzynarodowy market koprodukcyjny dla dokumentalistów z całego świata.

W drugiej połowie miesiąca dowiedzieliśmy się, że cztery polskie produkcje i koprodukcje zostały zaproszone na tegoroczną edycję warsztatów Ex Oriente Film. A były to “Grudzień” Grzegorza Paprzyckiego produkowany jest przez Telemark, „Młoda krew” Agaty Baumgart produkowana przez Grzegorza Packa oraz polsko-słowacko-estońskie „War on Women” Marisy Salumets i „Maomi” Judit Oláh, które powstaje we współpracy polsko-węgiersko-niemieckiej.

Pod koniec wakacji „Street Poets” Edyty Adamczak i Michała Mądrackiego był prezentowany na Docu Talents from the East w Sarajewie.  Z kolei we wrześniu w Rydze  odbywał się Baltic Sea Docs for Documentaries. Zakwalifikowały się tam aż trzy polskiej projekty - „The Guest” Michała Bielawskiego, Zviki Portnoy i Zuzanny Solakiewicz, „A Hole in the Wall” Arjuna Talwara oraz „Until the Wedding” Daniela Stopy.  

Październik i listopad nie tylko obfitują w pokazy festiwalowe, ale też sporo się działo w sferze branżowej. Prezentowany podczas Ji.hlava New Visions Forum nowy „Las”, czyli nowy projekt Lidii Dudy wyjechał z Czech z nagrodą główną oraz z Taskovski Award. W tym roku w gronie Emerging Producers, programu dla producentów filmów dokumentalnych, który zainaugurował nową edycję w Jihlavie, znalazła się Katarzyna Kuczyńska z Haka Films.

W tym samym czasie produkowane przez Telemark „Pianoforte” Jakuba Piątka zostało zaproszone do wzięcia udziału w prezentacji DOK Preview Training odbywającej się podczas festiwalu DOK Leipzig. W DOK Co-Pro Markecie w Lipsku zaprezentował się także “A Hole in the Wall”. Dla obecnych w Lipsku gości branżowych Krakowska Fundacja Filmowa wspólnie z DAE - Documentary Association of Europe przygotowała spotkanie networkingowe promujące m.in. polskie produkcje. Z kolei podczas IDFA Forum można było zapoznać się z trzema polskimi projektami. Po raz kolejny prezentował się „Grudzień” Grzegorza Paprzyckiego, zainteresowani mieli okazję usłyszeć o postępach w produkcji „Frontline” Alisy Kovalenko oraz o „Nieletnich astronautów” Aleksandry Skowron. 

Tradycyjnie Krakowska Fundacja Filmowa przygotowała polskie programy filmowe Polish Docs na targach dokumentalnych Doc Shop festiwalu Hot Docs w Kanadzie, Docs for Sale podczas IDFA w Holandii, Agora Doc Market podczas Thessaloniki Documentary Festival w Grecji, Doc Outlook podczas Visions du Reel w Szwajcarii, East Silver w Czechach, MediMed w Hiszpanii, markecie Dei Popoli we Florencji czy DOK Market podczas DOK Leipzig w Niemczech.

Wydarzenia organizowane lub współorganizowane przez KFF odbyły dzięki wsparciu: Polskiego Instytut Sztuki Filmowej, a także partnerów zagranicznych – IDFA, Hot Docs, DOK Leipzig, Institute of Documentary Films, Thessaloniki IDFF, Visions du Reel, CPH:DOX i Sunny Side of the Doc.

LISTA NAGRÓD DLA POLSKICH FILMÓW DOKUMENTALNYCH NA MIĘDZYNARODOWYCH FESTIWALACH W 2022 ROKU*

FESTIWALACH W 2022 ROKU*

1970, reż. Tomasz Wolski

ZagrebDox - International Documentary Film Festival, Croatia, 2022 - Special Mention

Festival Film Dokumenter, Indonesia, 2022 – Special Mention

Amazonki, reż. Magdalena Sienicka

19. Neisse Film Festival, 2022, Germany, 2022 - Special Mention

Apolonia, Apolonia, reż. Lea Golb

IDFA International Documentary Film Festival Amsterdam 2022, The Netherlands – Best Film Award

Boylesque, reż. Bogna Kowalczyk

Hot Docs Canadian International Documentary Festival 2022, Canada, 2022 - Emerging International Filmmaker Award

62nd Krakow Film Festival, Poland, 2022 Silver Hobby-Horse, Audience Award

Bergen International Film Festival, Norway, 2022 - Beste LHBTI-film

Było sobie morze…, reż. Joanna Kożuch

44th Clermont-Ferrand Short Film Festival, Francja, 2022 - Student Prize

Sediciocorto International Film Festival, 2022, Włochy, 2022 - Animalab Award

Biennial of Animation Bratislava (BAB), 2022, Słowacja, 2022 - St. Vojtech Prize

17th Animest – Bucharest International Animation Film Festival, Rumunia, 2022  - Best AniDoc

48th EKOFILM International Environmental Film Festival, 2022, Czechy, 2022 - Best Short Film\

Droga, reż. Wojtek Kozakiewicz

MountainFilm Graz International Film Festival, Germany, 2022 - Honorable Mention

Fajna ferajna w Indiach, reż. Tomasz Stankiewicz (projekt multimedialny)

Aryan International Children’s Film Festival of Jaipur-ICFF, 2022, India, 2022 - Best Documentary Film

Film balkonowy, reż. Paweł Łoziński

FIPADOC International Documentary Festival 2022, France, 2022 - Grand Prix

33rd Trieste Film Festival, 2022, Italy, 2022 - Special Mention, Audience Prize

19th Big Sky Documentary Film Festival, USA, 2022 - Artistic Vision Award

It's All True - 27th International Documentary Film Festival, Brazil, 2022 - Best International Feature or Medium-Length Film

ZagrebDox - International Documentary Film Festival, Croatia, 2022 - Special Mention

17th Doc Edge International Documentary FIlm Festival, New Zealand, 2022  - We Are the World Award

4th Docs Ireland Festival of International Documentary FIlm, Ireland, 2022 Maysles Brother’s Award for Best Observational Documentary

Furia, reż. Krzysztof Kasior

Slamdance FIlm Festival 2022, USA, 2022 - Honorable Mention

Gdy kwiaty nie milczą, reż. Andrei Kutsila

19. Neisse Film Festival, 2022, Germany, 2022 - Best Documentary

Głos, reż. Dominika Montean-Pańków

62nd Krakow Film Festival, Poland, 2022 - Best Editing, Best Cinematography Award

Koniki na biegunach, reż. Marcin Lesisz

62nd Krakow Film Festival, Poland, 2022 - Silver Hobby-Horse 

Koncert balkonowy, reż. Diana Kadłubowska, Krzysztof Kadłubowski

17th DocsMX International Documentary Film Festival of Mexico City, Mexico, 2022 - Special Mention

Lata świetlne, reż. Monika Proba

45th Norwegian Short Film Festival 2022, Norway, 2022 - Golden Chair Award

Student International Film Festival STIFF, Croatia, 2022 - Special Mention

Lombard, reż. Łukasz Kowalski

Athens International Film Festival Opening Nights, 2022, Greece, 2022 - Special Mention

29th Astra Film Festival, Romania, 2022 - Grand Prix

Papa, reż. Maryia Yakimovich

Linz International Short Film Festival 2022, Austria, 2022 - Best Documentary

Pisklaki, reż. Lidia Duda

75th Locarno Film Festival 2022, Switzerland , 2022 - The Marco Zucchi Award

Sędziowie pod presją, reż. Kacper Lisowski

Millennium Documentary Film Festival, Belgium, 2022 - Bronze Goal - Best Film for Human Rights 

Syndrom Hamleta, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski

62nd Krakow Film Festival, Poland, 2022 - Golden Hobby-Horse 

75th Locarno Film Festival 2022, Switzerland , 2022 - Grand Prix, SRG SRR Award, Boccalino d’oro

Adelaide International Film Festival, Australia, 2022 - Best documentary film

Silent Love, reż. Marek Kozakiewicz

65th International Festival of Documentary and Animated Film DOK Leipzig, Germany, 2022 - MDR Film Prize

Slamdance Film Festival 2023, USA, 2023 - Honorable Mention

Sumy częściowe, reż. Mohammadreza Farzad

45th Clermont-Ferrand Short Film Festival, France, 2023 - Special Mention

Trochę raju, reż. Andrzej Cichocki

Barnes Film Festival, 2022, United Kingdom, 2022 - Best International Short Doc

Rural Film Fest, 2022, Spain, 2022 - Best Short Documentary Film

Kamianets-Podolsky International Film Festival ''Brukivka", Ukraine, 2022 - Best International Short Documentary Film

Louth International Film Festival, Ireland, 2022 - Honorauble Mention

Tylko wiatr, reż. Zofia Kowalewska

13th International TRT Documentary Awards, Turkey, 2022 - Best Documentary

Ucieczka na srebrny glob, reż. Kuba Mikurda

Imagine Fantastic Film Festival, 2022, Netherlands, 2022 - Audience Award

Uwięziona, reż. Piotr Bieliński

CineMAiubit International Student Short Film Festival, Romania, 2022 - Paul Calinescu Award For Best Documentary

We Have One Heart, reż. Katarzyna Warzecha

The Pigeon International Film Festival, Islandia, 2022 - Best Directing

Ziemia, reż. Zuzanna Solakiewicz

ETNOFILM International Biennial Film Festival of Documentary Ethnological Film, Slovakia, 2022 - Marian Veselsky Award for the Film Soundrack

Zniknięcie Janusza Klarnera, reż. Franciszek Berberka

Tbilisi International Student Film Festival, 2022, Georgia, 2022 - Best Director

*dane zgromadzone na podstawie informacji otrzymywanych od producentów, filmowców i festiwali przez Polish Docs. Jeśli wiecie Państwo o nagrodach zagranicznych dla polskich dokumentów, które nie znalazły się w tym zestawieniu, prosimy o nadsyłanie takich informacji do redakcji portalu: redakcja@polishdocs.pl