SILNA POLSKA REPREZENTACJA NA FESTIWALU IDFA

Aż jedenaście polskich dokumentów zakwalifikowało się do udziału w tegorocznej edycji festiwalu IDFA! Cztery tytuły powalczą o nagrody w sekcjach konkursowych, pozostałe siedem zaprezentowane zostanie w pozakonkursowych sekcjach tematycznych.

Amsterdamski Festiwal Filmów Dokumentalnych IDFA jest największym i jednym z najważniejszych festiwali dokumentalnych na świecie. Co roku przyciąga ponad 100 000 widzów, odwiedza go kilkaset osób z najważniejszych organizacji z branży dokumentalnej, a pokazywane na IDFIE filmy często stają się później festiwalowymi ulubieńcami. W tym roku IDFA odbędzie się w dniach 19-30 listopada i będzie to 27. edycja festiwalu.

W Konkursie Dokumentów Pełnometrażowych wezmą udział „Królowa ciszy” Agnieszki Zwiefki oraz „Something better to come” Hanny Polak. Oba filmy są koprodukcjami i opowiadają o dziewczynkach dorastających w trudnych warunkach. „Królowa ciszy” to koprodukcja polsko-niemiecka, a jej bohaterką jest głuchoniema 10-letnia Denisa - dziewczynka z nielegalnego romskiego koczowiska, która wyraża emocje poprzez taniec inspirowany choreografiami z bollywoodzkich filmów.

Polsko-duńskie „Something better to come” to historia Juli – dziewczynki żyjącej na podmoskiewskiej swałce, największym wysypisku śmieci w Europie. Film ten został także zaproszony do udziału w konkursie Doc U Competition, którego celem jest zapoznanie z dokumentem młodych widzów. Jury tego konkursu to młodzież w wieku 15-18 lat.

Zrealizowany przez Wandę Kościę dokument „Mój przyjaciel wróg” selekcjonerzy IDFA zakwalifikowali do Konkursu Dokumentów Średniometrażowych. Filmowcy towarzyszą Polakom, którzy przetrwali masakrę z rąk ukraińskich nacjonalistów w 1943 roku, w ich podróży na Ukrainę, do ich dawnych miejsc zamieszkania.

Szanse na nagrody w Konkursie Dokumentów Studenckich ma film „Niewidzialne” studentki Warszawskiej Szkoły Filmowej Zofii Pręgowskiej. Bohaterką filmu jest pani Krystyna, żyjąca samotnie 90-latka, która tworzy wiersze, choć jest niemal zupełnie niewidoma.

„Punkt wyjścia” Michała Szcześniaka zaprezentuje się w pozakonkursowej sekcji Panorama. Opowiada on historię Anety, która, odsiadując wyrok za morderstwo, podejmuje pracę opiekunki w domu spokojnej starości.

W sekcji Bests of Fests, pokazującej filmy, które w minionym roku odniosły sukcesy na festiwalach filmowych, weźmie udział polsko-niemiecki „Efekt domina” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego. Podejmuje on temat niełatwej miłości między abchaskim ministrem sportu Rafaelem a rosyjską śpiewaczką operową splecionej nierozerwalnie z losami współczesnej Abchazji.

Trzy polskie tytuły znalazły się w programie sekcji Paradocs prezentującej filmy z pogranicza gatunku dokumentalnego. Dwa z nich to obrazy autorstwa Marcela Łozińskiego. Amsterdamska publiczność będzie miała okazję zobaczyć „Jak żyć” z 1977 roku oraz „Egzamin dojrzałości” z 1979 roku. Trzecim filmem zakwalifikowanym do Paradocs jest polsko-niemiecka koprodukcja „RekonGrodek” w reżyserii Margherity Malerby i Devina Horana.

Polski dokument jest też reprezentowany w sekcji dokumentów muzycznych Music Documentary, do udziału w której zaproszono dwa filmy: polsko-niemiecki „Penderecki. Droga przez labirynt” Anny Schmidt oraz „Sekret Orkiestry” Katarzyny Kasicy.

Festiwalowi towarzyszą istniejące od 1996 roku targi filmowe Docs for Sale, które corocznie odwiedza około 250 przedstawicieli branży dokumentalnej. W tym roku w targowej wideotece znalazło się dwanaście polskich filmów dokumentalnych, wyselekcjonowanych przez Krakowską Fundację Filmową w ramach programu Polish Docs.

Polskie produkcje dokumentalne obecne są na IDFIE już od pierwszej edycji, a w ostatnich latach otrzymały na festiwalu kilka ważnych nagród i wyróżnień. W 1998 roku nagrodę dla najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego jury przyznało filmowi Dariusza Jabłońskiego "Fotoamator". W 2009 roku film „Sześć tygodni” Marcina Janosa Krawczyka zdobył główną nagrodę w Konkursie Dokumentów Krótkometrażowych. Rok później nominację do nagrody w kategorii filmów studenckich otrzymał „Seans w kinie Tatry” Igora Chojny. W 2012 roku aż dwa polskie filmy nominowane były do nagród IDFA – „Bad Boy – cela dla niebezpiecznych” Janusza Mrozowskiego w konkursie pełnometrażowym i „Rogalik” Pawła Ziemilskiego w sekcji krótkiego metrażu. W ubiegłym roku w sekcji dokumentów studenckich nominację otrzymała „Naszą klątwę” Tomasza Śliwińskiego.

Pełną listę zakwalifikowanych filmów znaleźć można na stronie internetowej festiwalu.