INDUSTRY ZONE PODCZAS 54. KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO - PODSUMOWANIE

Wydarzenia Industry Zone – przeznaczonej dla profesjonalistów z branży filmowej części Krakowskiego Festiwalu Filmowego – odbywały się w tym roku w dniach 26-31 maja. Na program Industry Zone złożyły się, między innymi, Krakowskie Targi Filmowe, prezentacje Docs to go!, Animated in Poland, Dragon Forum, masterclass Bogdana Dziworskiego oraz Konferencja Focus on the UK.

 Industry Zone podobnie jak w ubiegłym roku mieściła się w budynku Małopolskiego Ogrodu Sztuki, w którym znajdowały się również Recepcja oraz Biuro Krakowskiego Festiwalu Filmowego, a także dwa z festiwalowych kin. Umiejscowienie Industry Zone i Centrum Festiwalowego w tym samym budynku pozwoliło festiwalowym gościom na szybkie i sprawna przemieszczanie się między wideoteką Krakowskich Targów Filmowych, prezentacjami i konferencjami a pokazami filmowymi.

Do udziału w Krakowskich Targach Filmowych, które zorganizowane były już po raz dziewiąty,  zgłoszono  w tym roku około 950 filmów, z których, po dokonaniu wnikliwej selekcji, organizatorzy wybrali 290 tytułów. Jak co roku nasi partnerzy – East Silver, DOK Leipzig, Thessaloniki International Documentary Film Festival, Swiss Films oraz Visions du Reel - przygotowali wybór najciekawszych rekomendowanych przez nich filmów dokumentalnych ułożonych w specjalne sekcje.

Wszystkie zakwalifikowane filmy znalazły się katalogu targowym, a podczas Festiwalu oglądać je można było w cyfrowej wideotece.  W tym roku filmy w Wideotece oglądało 198 akredytowanych gości, a wśród użytkowników Krakowskich Targów Filmowych znaleźli się między innymi: programerzy festiwali:  DOK Leipzig (Niemcy), DOCS DF (Meksyk), Visions du Reel – Doc Outlook Market (Szwajcaria), DocuDays (Ukraina), Jihlava International Documentary Film Festival (Czechy), Molodist International Film Festival (Ukraina), Sleepwalkers Film festival (Estonia), Festival dei popoli (Włochy), Plus Camerimage Film Festival (Polska), CineEast – Central and Eastern European Film Festival (Luksemburg), Sarajevo Film festival (Bośnia i Hecegowina), Nordisk Panorama (Dania), International Short Film Festival Leuven/Docville FF (Belgia), Go Short – International Short Film Festival Nijmegen (Holandia), True False Film Fest (USA), Internatinal Film Festival Message to Man (Rosja), Festival Look&Roll (Szwajcaria), Trieste Film Festival (Włochy), Filmfest Dresden – International Short Film Festival (Niemcy), IDFF Listapad (Białoruś), Doc Point (Finlandia), International Festival of Film and Urbanism 86 (Ukraina), dystrybutorzy i agenci sprzedaży: Other Voices (Włochy), Deckert Distribution (Niemcy), Future Shorts (Wielka Brytania), Wide House (Francja), Taskovski Films (Wielka Brytania), MusicFilmWeb (Wielka Brytania), a także eksperci filmowi i przedstawiciele stacji telewizyjnych: ARTE G.E.I.E. (Francja), AVRO (Holandia), RBB online (Niemcy), TVP Kultura (Polska), DOK. Incubator (Czechy), British Council (Wielka Brytania), Cinema Art. Network (Wielka Brytania).

Filmy zgromadzone w Wideotece zostały w sumie odtworzone 2515 razy. Ponad 100 filmów ma na koncie więcej niż 10 odtworzeń. Najczęściej oglądanym filmem – ponad 50 razy – jest dokument „Werka” w reżyserii Pawła Łozińskiego.

Najczęściej  oglądane polskie filmy podczas Krakowskich Targów Filmowych:

- Werka, reż. Paweł Łoziński
- Efekt domina, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
- Nóż w wozie, reż. Vita Drygas
- Sonda o mężczyznach, reż. Mateusz Głowacki
- Fragmenty, reż. Aga Woszczyńska
- Dom na głowie, reż. Adam Palenta
- 6 kroków, reż. Bartosz Dombrowski
- Nowa Warszawa, reż. Bartosz Konopka
- Deep love, reż. Jan P. Matuszyński
- Co dalej Karolinko – Norwid i Nicole, reż. Karolina Bendera

Najczęściej  oglądane zagraniczne filmy podczas Krakowskich Targów Filmowych:

- Borders, reż. Jacqueline van Vugt
- Once my mother, reż. Sophia Turkiewicz
- A Separation, reż. Karin Ekberg
- Garden Lovers, reż. Virpi Suutari
- Do you Believe in Love?, reż. Dan Wasserman
- Two Raging Grannies, reż. Håvard Bustnes
- Killing Time, reż. Jaap van Hoewijk v
- Blood, reż. Alina Rudnitskaya
- The Agreement, reż. Karen Stokkendal Poulsen
- The Square, reż. Livia Gyarmathy

Większość polskich filmów prezentowanych w wideotece trafiło do Krakowskich Targów Filmowych Online. Ta całoroczna platforma, działająca w podobny sposób jak targi stacjonarne, daje zarejestrowanym profesjonalistom z branży filmowej dostęp do najnowszych polskich produkcji dokumentalnych, animowanych i krótkometrażowych z dowolnego miejsca na świecie i w dowolnym czasie. Jest też doskonałą okazją do zapoznania się z dokonaniami polskich twórców dla osób z branży, które nie mogły  być obecne na Krakowskim Festiwalu Filmowym.

Poza Targami bogaty program Industry Zone obejmował również panele dyskusyjne, spotkania indywidualne, konferencje. Goście Industry Zone mogli wziąć udział w pitchingu Dragon Forum, który jak co roku odwiedzili redaktorzy zamawiający i eksperci filmowi. Podczas prezentacji mieli oni okazję zapoznać się z projektami kilkunastu  projektów filmów dokumentalnych z całej Europy. Wśród redaktorów i ekspertów tegorocznej edycji znaleźli się przedstawiciele ARTE, HBO, Sundance Institute, AVRO, RBB, TVP Kultura i regionalnych funduszy filmowych. Nagrodę dla najlepszego projektu otrzymała "Ikona" w reż. Wojciecha Kasperskiego.

Po raz drugi zorganizowano Animated in Poland -  prezentację polskich animacji w produkcji  (zaprezentowane zostało 8 projektów – więcej informacji tutaj). Po prezentacji uczestnicy mieli okazję uczestniczyć w case study pełnometrażowego filmu animowanego "Loving Vincent".  W drugiej edycji Docs to Go!, czyli przygotowanej we współpracy z PISF-em prezentacji polskich filmów dokumentalnych w postprodukcji, udział wzięło 12 filmów, które są na etapie szukania pól dystrybucji. W tym roku dodatkowo 6 ekip filmowych miało szansę przygotować swoje prezentacje pod okiem specjalistów od montażu, promocji i marketingu filmowego podczas warsztatów DOK.Restart, przygotowanych we współpracy ze Szkołą Wajdy i Instytutem Filmu Dokumentalnego w Pradze. Ponadto najlepszy z dwunastu projektów został wyróżniony („Droga na K2”, reż. Eiza Kubarska) i zostanie zaprezentowany podczas końcowego pitchingu na DOK.Incubator w czasie tegorocznego festiwalu DOK.Leipzig (więcej informacji tutaj).

Przeglądowi filmów brytyjskich towarzyszyła Konferencja „Spojrzenie na Wielką Brytanię”, której uczestniczy – przedstawiciele brytyjskiej branży audiowizualnej – opowiadali o produkcji, promocji i dystrybucji brytyjskich dokumentów oraz o edukacji filmowej w tym kraju (więcej o konferencji tutaj). Tegoroczny laureat Smoka Smoków Bogdan Dziworski  dał wykład mistrzowski na temat swojej metody pracy nad filmem dokumentalnym połączony ze spontanicznym warsztatem podstaw fotografii. Bogdan Dziworski (jako DJ Dziwor) stanął także za konsoletą didżejską podczas słynnego Industry Party, które w tym roku odbyło się w Klubie Fabryka.  W zabawianiu branży filmowej wspomagali Mistrza Młodzi Producenci KIPA. 

Podczas prezentacji dotyczącej nowych modeli dystrybucji filmowej Sigrid Dyekjær (Documentary Production) i Koby Shely (Distrify) opowiadali o współpracy z platformami pokazującymi filmy w sieci. O możliwościach kręcenia filmów w regionie łódzkim można było dowiedzieć się podczas spotkania z przedstawicielem Łódzkiej Komisji Filmowej,  natomiast panel dotyczący filmowej kuchni poruszał sprawy użycia wizerunku bohatera w filmie dokumentalnym (Kancelaria Lassota i Partnerzy) oraz wyboru odpowiedniej lokacji do zdjęć (Krakowska Komisja Filmowa, Afilm).

Tradycyjnie już Magazyn FilmPro był współorganizatorem indywidualnych spotkań z zaproszonymi specjalistami z branży podczas trwających cały tydzień Film Pro Industry Meeings. Filmowcy z całego świata odwiedzający Krakowski Festiwal Filmowy mieli okazję spotkać się z dystrybutorami i agentami sprzedaży, m.in. Rise and Shine World Sales (Niemcy), Deckert Distribution (Niemcy), Other Voices (Włochy), Wide House  (Francja), Sideway Films (Wielka Brytania), Taskovski Films (Wielka Brytania),  Future Shorts (Wielka Brytania),  a także programerami festiwali filmowych, m.in. Hot Docs (Kanada), Molodist International FF (Ukraina), Sarajevo FF (Bośnia), IDFA (Holandia), Festival dei Popoli – International Documentary FF (Włochy), DOK Leipzig (Niemcy),  Visions du Reel (Szwajcaria), DOCSDF(Meksyk), Message to Man IFF (Rosja), True False FF (USA) i wielu innych.

Kontakt: Katarzyna Wilk – koordynator Industry Zone – industry@kff.com.pl; www.krakowfilmfestival.pl

Producent Industry Zone: Krakowska Fundacja Filmowa.

Partnerzy: Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Łódź Film Commission, FilmPRO, Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie, Małopolski Ogród Sztuki.

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Województwa Małopolskiego, Gminy Miejskiej Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Programu MEDIA.

Patronat medialny: Film PRO, TELE PRO, Film &TV Kamera , Polish Docs, Polish Shorts, Polish Animations.

Zdjęcia: Tomasz Korczyński, Klaudia Kolasa.